وبلاگ

کاربرد فیش BNC

کاربرد فیش BNC

فیش BNC مخفف عبارت British Naval Connector است. مخترع BNC، کارل کنسلمن در سال ۱۹۵۰ بوده است. در واقع کاربرد فیش BNC برای اتصال کابل کواکسیال است. از این رابط اتصال دهنده می توان برای خاتمه دادن کابل کواکسیال در دوربین مداربسته استفاده کرد. بیشترین استفاده از فیش BNC جهت اتصال دوربین مداربسته به دستگاه ضبط تصاویر DVR از طریق کابل کواکسیال است. توجه داشته باشید که  این فیش تاثیر به سزایی بر کیفیت صدا و تصویر دارد. برای اطلاعات بیشتر با هوبانو همراه باشید.

انواع  و کاربرد فیش BNC

فیش های BNC در سه نوع مختلف ساخته و به بازار عرضه شده اند که عبارتند از:

فیش BNC پیچیفیش BNC پیچی  (Twist-on connector)

یکی از دلایلی که باعث شد فیش BNC پیچی را در صدر این دسته بندی خدمتتان معرفی کنیم نحوه اتصال ساده آن است. در این اتصال بعد از قرار دادن دو قسمت نری و مادگی فیش، آن را با زاویه ۱۸۰ درجه می چرخانند  که باعث می شود سنجاقک ها در یک شیار قفل شده روی دو بخش جا بیافتند. در این نوع شما حتی با کمک پیچ گوشتی می توانید کابل را به فیش متصل کنید. فیش BNC پیچی، مغزی از جنس مس دارد که موجب می شود کمترین نوسان و نویز را داشته باشد. تمام کاری که باید انجام شود این است که سیم کواکس RG59 خود را در معرض رسانای مرکزی قرار دهید و این اتصالات را به انتهای کابل بچرخانید. لازم به ذکر است که این فیش به دلیل اتصال بسیار راحت و جنس مغزی که دارد رایج ترین نوع فیش BNC در بین کاربران است.

فیش BNC لحیمی

فیش BNC لحیمی (crimp-on connector)

در این نوع اتصال، کابل کواکسیال با استفاده از دستگاه لحیم، به فیش BNC لحیم می شود و یک اتصال محکم ایجاد می کند. استفاده از اتصال لحیمی ساده است و برای استفاده از آن نیاز به هیچ ابزاری بجز دستگاه لحیم‌کاری نیست. در این اتصال کانکتور را تنها با چرخاندن آن بر روی کابل کواکسیال  بهم وصل می کنند. بر طبق تجربه فیش بی ان سی های پیچ خورده غیرقابل اعتماد هستند زیرا قطعا به اندازه اتصالات فشرده محکم نیستند.

فیش BNC پرسیفیش BNC پرسی (Compression connector)

در فیش پرسی بی ان سی، کابل و فیش از طریق پرس شدن قطعات در آن به هم متصل می شوند. این اتصالات معمولاً در سیستم های مداربسته استفاده می شوند و مناسب ترین اتصال برای استفاده با کابل RG59 هستند.  برای اتصال به این صورت عمل می‌کنیم که ابتدا رینگ فیش BNC را بر روی کابل سوار می کنیم. قسمت انتهایی کابل کواکسیال را با استفاده از سیم چین باز کرده و رشته های شیلد را با دست تابانیده  و کنار میزنیم. حال بخشی از روکش را لخت می کنیم تا قسمت میانی آن را ببینیم و در نهایت قسمت دیگر فیش را بر روی مغزی کابل قرار داده و با دستگاه پرس، محکم پرس می کنیم.

کاربرد فیش BNC چیست ؟

کاربرد فیش BNC تنها محدود به دوربین مدار بسته نیست، بلکه برای اتصالاتی چون تلویزیون، برخی شبکه های اینترنتی و ارسال سیگنال های ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرد. این کانکتور با کابل های RG59 ، RG58 تا RG179 و RG316 سازگار می باشد. شکل ظاهری این فیش مانند سایر اتصال دهنده ها بوده و بصورت نر و ماده بهم متصل می‌شود.

معرفی اجزای کابل کواکسیال

  1. پوشش بیرونی کابل: محفظه خارجی کابل وظیفه حفظ کابل در برابر عوامل خارجی را بر عهده دارد.
  2. شیلد کابل کواکسیال: وظیفه شیلد کابل کواکسیال مراقبت از کابل در برابر نویزهای مغناطیسی است.
  3. مغزی کابل: مغزی کابل در واقع هسته کابل است که وظیفه انتقال تصویر را برعهده دارد.
  4. عایق داخلی کابل: وظیفه جدا کردن مغزی کابل از شیلد برعهده عایق داخلی کابل است.

 

نحوه اتصال کابل کواکسیال با فیش BNC پرسی و یا فیش BNC پیچی:

ابتدا حلقه فیش را قبل از برداشتن روکش کواکسیال، بر روی کابل سوار کنید.
قسمتی از روکش کابل را بردارید تا رشته های شیلد مشخص شوند .
شیلد ها را کنار زده و روکش مغزی کابل را برش دهید.
پین سوزنی فیش BNC را بر روی مغزی کابل قرار داده و با آچار پرس کنید به نحوی که مغزی کابل به کلاهک سوزنی کاملا متصل شود.
در مرحله آخر پین سوزنی فیش را داخل فیش BNC قرار داده و حلقه فیش را طوری به طرف فیش ببرید که رشته های شیلد به بدنه فیش متصل شوند.

در پایان کار آچار پرس رینگ را به بدنه فیش و رشته های شیلد متصل کنید.

نحوه اتصال کابل کواکسیال به فیش BNC لحیمی:

ابتدا هویه خود را داغ کرده و فیش را باز نمایید.

کابل کوکسیال را لخت کرده و از حلقه فیش BNC رد کنید.

قسمت گیره فیش را باز کنید بنحوی که کابل داخل آن و شیلد کاملا زیر گیره قرار بگیرد.

حال مغزی فیش را داخل قسمت لحیم فیش قرار داده و گیره فیش را محکم کنید.

در انتها مغزی را با دقت به قسمت مرکزی فیش لحیم کرده و عایق بندی کنید.

قیمت فیش BNC

با توجه به انواع مختلف فیش BNC نمی توانید قیمت ثابتی برای این محصول اعلام کرد بلکه آن را با قیمت های متنوعی در بازار می توانید بیابید. لازم به ذکر است که هنگام خرید به جنس بدنه و نحوه اتصال فیش توجه کنید که در آینده به دلیل عدم آگاهی دچار مشکل نشوید. قیمت بالای فیش BNC به هیچ عنوان دلیلی بر کارآمد بودن آن نخواهد بود. برای خرید این ابزار لازم است فروشگاهی معتبر را برای خرید انتخاب کنید.

سخن آخر

برای خرید آنلاین انواع تجهیزات مدار بسته می توانید با مشاهده و مقایسه انواع محصولات این سایت با سایتهای مشابه بهترین انتخاب با مناسبترین قیمت را داشته باشید.  فروشگاه اینترنتی هو بانو نمایندگی رسمی محصولات مدار بسته در ایران با ارائه محصولات مدار بسته روز دنیا با جدید ترین تکنولوژی های روز و همچنین استفاده از کارشناسان حرفه‌ای، آماده است تا نیاز مختلف مشتریان خود را با مناسب ترین پیشنهاد محصول و قیمت پوشش دهد. پس بهترین انتخابهای خود را با ما رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید