نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

آیا از فناوری AWB در دوربین مداربسته خبر دارید؟

فناوری AWB در دوربین مداربسته

فناوری AWB در دوربین مداربسته مخفف AUTOMATIC WHITE BALANCE  است، تکنیکی که برای تصحیح یا بهبود رنگ تصویر در صفحه نمایش به کار می‌رود و هدف آن این است که دوربین بتواند تصاویر و ویدئوهای طبیعی تری را ارائه دهد.

معایب دوربین های بدون فناوری AWB چیست؟

زمانیکه چشم انسان در معرض منابع مختلف نوری قرار میگیرد، سریعا با محیط تطابق پیدا کرده و نور سفید را تجزیه میکند. به همین علت ما می‌توانیم رنگ های مختلفی را از هم تشخیص دهیم. همانطور که میدانید نور با گذر از لایه‌های مختلف چشم شکسته  شده و سپس تصویر اجسام روی شبکیه می‌افتند و در نهایت گیرنده های نوری آن را به پیام عصبی تبدیل میکنند. بدین‌ ترتیب چشم انسان به طور‌طبیعی قادر به به شناسایی و تفکیک رنج بسیار زیادی از رنگ های موجود در طبیعت است. نحوه‌ی ارائه‌ی رنگ و کیفیت نمایش تصاویر یکی از عوامل مهمی است که در کیفیت تصاویر ارسالی توسط دوربین های مداربسته تاثیر دارد. دوربین های مدار بسته اگر قادر به تشخیص رنگ های مختلف باشند و بتوانند رنگ های ارائه شده را واقعی تر جلوه دهند، قطعا از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

متاسفانه اغلب دوربین‌های مدار بسته و دستگاه‌های فیلم برداری، به علت توانایی کم آنها در آنالیز نور دریافتی از محیط، در تشخیص و تجزیه‌ی رنگ ها به ویژه رنگ سفید دچار مشکل می شوند. دوربین های مدار بسته در بسیاری از مواقع هنگام قرار گرفتن در معرض منابع نور و رنگ سفید، ممکن است به جای نمایش رنگ طبیعی تصویر، رنگ های دیگر مانند نارنجی، آبی و سبز را نمایش دهد. یکی دیگر از خطاهایی که ممکن است دوربین های مداربسته دچار آن شوند، از دست دادن بالانس رنگ ها به علت وجود رنگ های یکسان و عدم وجود نور است. دوربین های مداربسته زمانی که نمای محیطی فقط با یک رنگ احاطه شده باشد و هیچ نوری به آنجا تابیده نشود، ممکن است در ایجاد تعادل بین رنگ ها خطا کنند و در نتیجه تصاویر غیر طبیعی و کم کیفیتی را در خروجی از خود نمایش دهند.

فناوری AWB در دوربین مداربسته

کارشناسان جهت ارتقای کیفیت تصاویر، ایجاد تعادل در رنگ های سفید و تفکیک دقیق رنگ ها در دوربین های مداربسته به آنها قابلیت AWB را اضافه کردند. AWB به معنی تنظیم اتوماتیک نور سفید می‌باشد. از فناوری AWB امروزه در تمامی دوربین های مداربسته جدید و با کیفیت به منظور ایجاد رنگ های طبیعی تر و تصاویر واضح استفاده میشود. برند های Dahua, Hilook Panasonic, Uniview, Hikvision از جمله دوربین های مداربسته ای هستند که به فناوری AWB مجهز شده اند. دوربین های مدار بسته‌ی مجهز به AWB  نور را سریعا پردازش کرده و پس از آنالیز تصویر و محاسبه رنگ سفید، تصویر را با وضوح بالا و دقت کامل نمایش میدهد.

عملکرد قابلیت فناوری AWB  

  • فناوری AWB در دوربین مدار بسته ویژگی‌ای است که با پردازش تصاویر، بالانس رنگ سفید در حضور منابع نوری مختلف تنظیم شده و رنگ های غیر طبیعی و غیر واقعی از تصویر حذف می گردند.
  • این ویژگی باعث ایجاد هارمونی بین رنگ های زمینه در تصویر با نور موجود در محیط می گردد.
  • فناوری AWB (یعنی تنظیم اتوماتیک نور سفید) قابلیت همگام ‌سازی رنگ با نور موجود را، بهینه میکند.
  • وجود فناوری AWB در دوربین مدار بسته باعث میشود سیستم مجهز به سنسورهایی برای تشخیص دقیق رنگ‌ها ‌باشد.
  • دارای یک ایراد بسیار بزرگ است آن هم اینکه تصاویر تک‌رنگ هستند. زمانی که تصویر فقط شامل یکرنگ باشد دوربین مداربسته نمی‌تواند رنگ ‌ها را پردازش و تجزیه و تحلیل کند.

جمع بندی

اگر این روزها تصمیم به خرید دوربین مدار بسته دارید، کارشناسان بخش فروش فروشگاه اینترنتی هوبانو، با ارائه خدمات مشاوره رایگان قبل از تصمیم‌گیری نهایی و سفارش دوربین مدار بسته، شما را راهنمایی خواهند کرد تا بهترین انتخاب‌ها را در زمینه خرید سیستم های امنیتی و نظارتی داشته باشید،