نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

تعریف دوربین اسپید دام

تعریف دوربین اسپید دام

دوربین اسپید دام چیست ؟

دوربین‌های اسپید دام (Speed Dome) یا دوربین‌های گردان و چرخشی، از جدیدترین نمونه‌های دوربین‌ حرفه‌ای برای نظارت و کنترل بر محیط‌های وسیع است.

این دوربین‌ها درونِ محفظه‌هایِ ضد ضربه و گنبدی شکل (Dome) قرار گرفته ‌اند و در سقف یا ارتفاع بسیار بلند نصب می‌ شوند تا دسترسی و آسیب به آن‌ها دشوار باشد و دید مناسبی نسبت به محیط  اطراف داشته باشند. از دوربین‌های اسپید دام برای نظارت بر ترافیک و تردد در معابر و خیابان‌ها، یا کنترل سالن‌ها، انبارها، سوله‌ها و استادیوم‌های ورزشی استفاده می شود.

 

قابلیت‌های دوربین اسپید دام

چرخش

دوربین‌های اسپید دام به نام دوربین‌های PTZ (مخفف Pan Tilt Zoom) معروف هستند و در محور افقی تا ۳۶۰ درجه و در محور عمودی تا ۱۸۰ درجه قالبیت چرخش دارند. دوربین اسپید دام در حقیقت کار چند دوربین مختلف را هم‌زمان انجام می‌دهد.

بزرگنمایی

قدرت زوم اپتیکال در این دوربین‌ها بسیار بیشتر از دوربین‌های معمولی است و بزرگنمایی تا چندین برابر و بدون افت کیفیت انجام می گیرد. توان زوم اپتیکال را با ضریب x‌ نشان می دهند. قدرت زوم با توجه به لنز دستگاه از ۱۰ تا ۴۸ برابر در انواع این دوربین‌ها فراهم شده است.

دقت در بررسی

قابلیت بزرگنمایی باعث شده است تا دوربین‌ اسپید دام بتواند کوچک‌ترین جزئیات تصویر را در اختیار کاربر بگذارد. در این دوربین، بزرگنمایی به دو حالت دستی و اتوماتیک ممکن است. در حالت دستی، یک اپراتور از راه دور با کنترل یا Joy Stick دوربین را به گردش در می‌ آورد.

در دوربین اسپید دام تواناییِ اسکن دقیق تصاویر نیز گنجانده شده است. در نمونه‌های پیشرفته، این قابلیت به صورت تعقیب سوژه (Subject Tracking) ایجاد شده است.

از آن‌جایی که حرکت و گردش در دوربین‌هایِ چرخان با سرعت‌ بالایی انجام می گیرد، تکنولوژی فوکوس به صورتی است که در این جابه‌جایی‌ها تصویر مات و تیره نشود.

در دوربین‌های چرخشی، قابلیت تنظیم نور سفید نیز فراهم شده است تا در صورتِ کمی یا زیادی نور یا قرار گرفتن منبع نور در پشت سر سوژه، خللی در تصویر‌برداری ایجاد نشود.

از ویژگی‌های قابل توجه اسکنِ تصویر در دوربین اسپید دام، توانایی تعریف preset برای دوربین است. پریست، قابلیت زمان‌بندی و تنظیم دوربین برای نمایش و بزرگنمایی یک نقطه خاص در تصویر است. برای دوربین‌های گردان ۳۰۰ نقطه‌ی پریست قابل تعریف است که به صورت یک توالی قابل مشاهده است و اپراتور می‌تواند بین آن‌ها سوئیچ کند.

مناسب برای فضای خارجی

به دلیل قرار گرفتن در درون حباب، دوربین در برابر شرایط جوی مختلف، گرد و خاک و رطوبت، مقاوم است.

از مزایای این دوربین‌ها برای نظارت و کنترل، تیره بودن حباب و  نامشخص بودنِ دیدِ تصویر‌برداری از بیرون است.

اگر دوربین‌ها مجهز به حالت دید در شب باشند، در اطراف دوربین LED هایی قرار دارد تا دید بهتری در شب ممکن شود.

 

معایب دوربین‌ اسپید دام

چه در حالت اتوماتیک و چه در حالت دستی به اپراتور برای مانیتورینگ نیاز خواهد بود.

دوربین در هر لحظه فقط یک جهت را نشان می دهد.

احتمال خرابی دوربین زیاد است، و در صورت خرابی، تعمیر آن به تعمیرکار حرفه‌ای نیاز دارد و به سختی قابل انجام است.