نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

دستگاه دی وی آر و کاربردهای آن

دستگاه دی وی آر و کاربردهای آن

دستگاه دی وی آر و کاربردهای آن

دستگاه دی وی آر (DVR) و کاربردهای آن

دستگاه دی‌وی‌آر ، یا ضبط کننده تصاویر ویدیویی ، دستگاهی است که تصاویر ورودی را به صورت دیجیتال بر روی یک حافظه جانبی ذخیره می‌کند. از DVR برای ضبط تصاویر تلویزیون‌های خانگی و به ویژه برای کنترل و ضبط و بازبینی تصاویر دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود.

دستگاه DVR چیست؟

دی‌وی‌آر‌ها یا دستگاه‌هایی مستقل (Standalone) هستند و یا به صورت کارت تحت سیستم عامل (PC-Based) به رایانه‌های شخصی وصل می‌شوند.

در دستگاه‌ DVR، تصاویر دوربین‌های آنالوگ یا آنالوگ HD به‌ تصاویر دیجیتال تبدیل شده و سپس بر روی یک هارد دیسک ذخیره می‌شود.

دستگاه‌های DVR جایگزین دستگاه‌های VCR ‌ قدیمی شده‌اند و نسبت به آن‌ها مزیت‌های زیر را دارند:

دستگاه دی‌ وی ‌آر در حقیقت یک هارد ذخیره‌سازی است که در یک کیس فلزی یا پلاستیکی قرار گرفته و با انواع پورت‌های ورودی و خروجی با نمایشگر، دوربین‌ها و سایر دستگاه‌ها ارتباط می‌گیرد.

از برند‌های مطرح در تولید دستگاه‌های دی وی آر می‌توان هایک ویژن، داهوا، هایلوک و لانگسی را نام برد.

تعداد کانال‌های دوربین در دستگاه‌‌های DVR متفاوت است. دی‌وی‌آر‌ها ۴ کانال، ۸ کانال، ۱۶ کانال و … هستند. انتخاب تعداد کانال‌ مناسب با توجه به تعداد دوربین‌های نصب شده انجام می‌گیرد.

ظرفیت ذخیره‌سازی در هارد دیسک‌ دستگاه‌های DVR‌ تفاوت دارد و با در نظر داشتن حجم و زمان ضبط باید به اندازه باشد که نیاز کاربر به پشتیبان‌گیری را تأمین نماید.

دستگاه‌های DVR برای ذخیره کردن و کم کردن حجم یا از فرمت DVR H.264 و یا از فرمت DVR H.265 استفاده می‌کنند. فشرده‌سازی در فرمت H.265 به طرز چشمگیری افزایش یافته تا تصاویر ذخیره شده فضای کمتری از هارد را اشغال کنند.

توجه داشته باشید که ظرفیت بایگانی تصاویر بر روی هارد دیسک به رزولوشن ضبط تصاویر دوربین و نرخ فریم بر ثانیه نیز ارتباط دارد.

پورت‌های دستگاه DVR

در پشت پنل دستگاه انواع پورت‌های ورودی‌ و خروجی‌ قرار گرفته‌اند تا در زمینه‌های مختلف پاسخ‌گوی نیاز کاربر باشند.

کاربردهای دستگاه‌ دی وی آر

دستگاه‌های دی وی آر تصاویر ضبط شده را فشرده می‌کند تا حجم کمتری از حافظه مصرف شود و امکان ضبط برای مدت طولانی‌تری ایجاد شود.

قابلیت ضبط ممکن است با چند کیفیت مختلف وجود داشته باشد تا ذخیره‌سازی با کیفیت و حجم مورد نظر شما صورت بگیرد.

دستگاه DVR مناسب اتاق مانیتورینگ است و می‌تواند امکان نظارت بر تصاویر دوربین‌های مختلف را به صورت یک‌پارچه و یک جا فراهم کند.

قابلیت تهیه نسخه پشتیبان در هنگام پخش ویدیو وجود دارد.

این امکان وجود دارد که دستگاه براساس یک برنامه‌ی زمانی به ضبط تصاویر اقدام کند.

تصاویر قابلیت به اشتراگ‌گذاری دارند، تا در هر کجا که هستید، بر روی گوشی همراه یا کامپیوتر شخصی، بتوانید تصاویر دوربین‌های مدار بسته را مشاهده کنید.

دستگاه دی وی آر قابلیت کنترل دوربین‌های گردان و زوم تصاویر از طریق پورت RS485 را دارد تا دوربین‌ها بر مناطق حساس تنظیم شوند.

اگر قابلیت تشخیص حرکت در دستگاه DVR فراهم باشد می‌تواند به گونه‌ای تنظیم شود که در ساعاتی خاص، با بروز حرکت، به شما هشدار داده شود.

دسترسی و مدیریت دستگاه DVR هم می‌تواند با امکانات کامل و در اختیار مدیر (administrator) باشد و هم با امکانات محدود و در اختیار یک کاربر خاص.