نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

رفع نویز تصویر دوربین مداربسته

نویز دوربین مداربسته

از مشکلاتی که احتمال دارد پس از نصب پروژه های دوربین مداربسته پیش آید، وجود نویز در تصاویر دوربین است. نویزها به صورت دانه دانه، خطی و نقطه‌ای بر روی صفحه نمایش پدیدار می شوند و وضوح تصویر ثبت شده را تا حد زیادی پایین می آورند. علت هایِ مختلفی برای بروز این پدیده وجود دارد که بخشی مربوط به مشکلاتِ زیرساختی و کیفیتِ تجهیزات و بخشی دیگر به دلیل شرایط نوری و محیطی است. در این مطلب راه های رفع نویز تصویر دوربین مداربسته را مرور میکنیم.

چرا تصویر دوربین مداربسته نویز دارد؟

دلایل ایجاد نویز به طور عمده به دو دسته تقسیم می شود:

دسته اول نویزهای ناشی از سیگنال الکترونیکی است که به صورت نقاط ریز رنگی در تصویر به وجود می آیند. این نویزها عمدتاً ناشی از نور محیط است و به‌خاطر تقویت بیش از حد سیگنال پدیدار می شود.

دسته دوم نویزهایی است که به دلیل تداخل امواج الکترومغناطیسی رخ می دهند و به صورت یک خط نویز یا حرکت سینوسی خود را نشان می دهند.

چطور از تداخل‌ نویز پیشگیری کنیم؟

از منبع تغذیه مناسب استفاده کنید

از دلایل اصلی ایجاد اختلال در امواج الکترومغناطیسی، استفاده از منبع تغذیه نامناسب است. برای اینکه دوربین شما نویز نداشته باشد حتماً لازم است از منبع تغذیه استاندارد و با ولتاژ مناسب استفاده کنید.

سیم‌کشی را به دقت انجام دهید

اگر دوربین شما از کابل یا سیم برای ارتباط با دستگاه DVR استفاده می کند باید کابل کشی با دقت و از مسیر صحیح انجام شود. سیم هایِ دوربین مداربسته ممکن است از رو یا داخل دیوار عبور کند، بنابراین، برای حفظ ایمنی، سیم‌ها باید درون داکت ها یا لوله هایِ روکش دار قرار بگیرند تا از آسیب های احتمالی به دور باشند. همچنین، کابل دوربین نباید در نزدیکی کابل برق نصب شده باشد؛ در مواردی، کابل برق فشار قوی می تواند تا فاصله ۱۰ متری نیز نویز ایجاد کند. در ضمن، لازم است سیم‌ها به صورت منظم و اصولی در داکت‌ها قرار بگیرند تا از تاب خوردن و پیچش سیم خودداری شود. به طور کلی، برای عدم ایجاد نویز، سیم‌کشی باید در فاصله مناسب و در مسیری با کم ترین پیچش انجام شود.

نوع سیم نیز در نویز برداشتنِ تصویر دوربین تأثیرگذار خواهد بود. در پروژه سیم کشی دوربین مداربسته ممکن است لازم باشد از چندین مدل کابلِ کواکسیل استفاده شود، که بسته به فاصله و شرایط دوربین مشخص خواهد شد.

برای کابل هایی که از مسیرهای طولانی عبور می کنند، مثلاً کابل دوربینی که در یک ساختمان چندین طبقه باید از کنار برق آسانسور گذر کند، بهتر است از انواع مقاوم‌تر سیم، مثل سیم دبل شیلد، استفاده شود تا تصاویر بدونِ افتِ کیفیت باشند. سیم دبل شیلد استاندارد می تواند تا فاصله ۵۰۰ متر تصویر را بدون نویز انتقال دهد.

فیش BNC دوربین را چک کنید

از دیگر دلایل افت کیفیت تصویر، عدم اتصال صحیح فیش های BNC است. برای اینکه تصاویر دوربین بدون نویز باشد، سعی کنید از کانکتورهای بی‌ان‌سی باکیفیت استفاده نمایید.

به کیفیت و امکانات دوربین مداربسته توجه داشته باشید

در مشخصات دوربین های مداربسته، نسبتی تحت عنوانِ سیگنال به نویز (S/N Ratio) وجود دارد. این نسبت سیگنالِ تصویر به میزانِ نویز را با واحد دسی‌بل بیان می کند. با استفاده از این نسبت می‌توان میزانِ مطلوب سیگنال را محاسبه کرد و براساس آن نوع کابل و فاصله مناسب را برای دوربین تعیین نمود.

برخی از انواع دوربین مداربسته نیز به قابلیت ۳DNR مجهز هستند که به‌ طور قابل توجهی نویز تصویر را کاهش می دهد. اگر دوربین شما این قابلیت را دارد می توانید پس از نصب آن را فعال کنید.