نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

رک دوربین مدار بسته

رک دوربین مدار بسته

رک ها باکس های درب داری فلزی هستند که سایر تجهیزات را در خود جای می دهند. این محفظه ها از تجهیزات شبکه  که در معرض شرایط جوی مختلف اعم از باد و باران و گرد و غبار قرار می‌گیرد، محافظت می‌کنند. وجود رک باعث می شود تا امنیت سیستم بالاتر رود.  رک دوربین مدار بسته تجهیزاتی چون دستگاه ضبط NVR یا DVR و متعلقات شبکه نظیر سوییچ، روتر، مودم، پچ پنل(patch panel)  را در خود جای می‌دهد. با قراردادن تجهیزات در داخل رک امکان آسیب دیدن آنها بر اثر عوامل محیطی کاهش یافته و همچنین دسترسی به تجهیزات توسط افراد متفرقه کاهش می یابد.

انواع رک دوربین مدار بسته

رک های دوربین های مدار بسته معمولا در ۲ نوع دیواری و ایستاده تولید و به بازار عرضه می شوند:

رک های دیواری

رک های دیواری بر روی دیوار نصب شده و برای شبکه های کوچک و یا قسمتی از یک شبکه بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. ارتفاع این رک ها اغلب برابر با ۵، ۶، ۷ و ۹ یونیت و عمقی برابر با ۳۵، ۴۵ یا ۶۰ سانتی متر دارند. البته عمق رک های ایستاده کمی بیشتر است.  نوعی از رک دیواری با نام کید رک با عمق ۲۹ سانتی متر وجود دارد که از آن برای سوئیچ های کوچک استفاده می شود. رک های با ارتفاع ۹ یونیت از تنوع بیشتری برخوردارند و قابلیت این را دارند که پنل های کناری در برخی از آن ها کاملا باز شده و امکان دسترسی به رک را از بغل فراهم کنند. همچنین در برخی از مدل های آن امکان چرخش صد درجه وجود د ارد،  به نحوی که می توان آنها را چرخاند و به پشت رک دسترسی پیدا کرد.

رک های ایستاده

رک های ایستاده بر روی زمین قرار می گیرند و در ارتفاع ۱۶، ۲۱، ۲۸، ۳۶، ۴۰ و ۴۴ یونیت و با عمق ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ سانتی متر تولید می شوند. درب رک های ایستاده از نوع شیشه ای یا تلقی فریم دار است. از این نوع رک برای تجهیزاتی مانند سوئیچ، پچ پنل، دستگاه سرور، Patch Panel، دستگاه UPS و سایر قطعات رکمونت ۱۹ اینچی و …استفاده می شود. رک ایستاده دارای قسمتی برای عبور کابل در قسمت بالا و پایین محفظه آن است. همچنین از هر ۴ طرف، امکان دسترسی به داخل آن وجود دارد.

انتخاب رک مناسب

برای انتخاب رک دوربین مدار بسته مناسب نیاز است با خصوصیات رک های مختلف، شرایط محیطی مکان مورد نظر و مقدار و اندازه  تجهیزات شبکه مورد استفاده آشنا باشیم. برای دانستن این اطلاعات به نکات زیر توجه فرمایید.

  1. ۱٫ باید ابعاد تجهیزات شبکه مورد استفاده را بدانیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که در درون رکقرارمی‌گیرند یا خیر
  2. ۲٫ ارتفاع رک باید با محیط محل نصب رک تناسب داشته باشد.
  3. بعضی از رک ها دارای شاسی جوش خورده می‌‎باشد و با اغلب رک ها که پیچ و مهره ای هستند، تفاوت شکل دارند. در این نوع رکها وجود شاسی یک نوعیب در بدنه تلقی می‌شود.
    ۴٫ قابلیت تحمل وزن رک های مختلف با یکدیگر تفاوت است. به عنوان مثال اگر تعداد سرورها و تجهیزات مرتبط با آنها، زیاد باشد باید از رک های قوی تر استفاده کرد. انتخاب اشتباه درمیزان تحمل بار محفظه، موجب خرابی و کج شدن شاسی رک دوربین مدار بسته می‌شود.
    ۵٫نوع طراحی بنحوی است که درحالت اولیه درب های جلویی و پشتی رک دارای قفل باشند. برای امنیت بیشتر توصیه می‌شود درب های چپ و راست رک نیز مجهز به قفل شوند تا ایمنی کار تضمین ‌شود.
    ۶٫ زمانهایی پیش می‌آ‌ید که تعداد سرورهای استفاده شده در یک مکان زیاد است و کار کردن هم زمان آنها حرارت ایجاد می‌کند. استفاده از درب توری برای چنین مکان هایی  باعث می‎‌شود که سیستم تهویه هوا در این سرورها به کار گرفته شود. این فن‌ها هوای خنک را از جلو به داخل کیس کشیده و هوای گرم را از پشت کیس به خارج منتقل می کنند. پس بهتر است در این حالت از رک هایی که درب توری دارند استفاده کنید تا درب رک مانعی برای ورود و خروج هوا نباشد.

قسمت های مختلف رک دوربین مدار بسته:

درب رک:

درب رک دوربین مدار بسته می تواند از نوع تمام شیشه ای و شیشه ای با فریم فلزی باشد. به دلیل خطر شکستن درب های تمام شیشه ای و ماندگاری پایین استفاده از آنها پیشنهاد نمی شود.

بلنک پنل:

صفحات محافظی هستند که برای جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس در جلوی رک نصب می گردند. این بلنک پنل ها در انواع ۱ ، ۲ ، ۳ و ۴ یونیت عرضه می شوند. واحد اندازه گیری رک را یونیت می نامند. هر یونیت معادل ۲ اینچ یا ۵ سانتی متر است.

فن:

فن معمولا در سقف یا انتهای رک جا‌سازی می شود و نقش خنک کننده  و تهویه را به عهده دارد. وجود تهویه مناسب برای چرخش مناسب هوا و بیرون داد هوای گرم ناشی از عملکرد تجهیزات درون رک الزامی می باشد. در صورت نصب غیراستاندارد فن درون رک، جریان هوا به درستی درون رک هدایت نمی شود، از این رو ممکن است آسیب جدی به دستگاه های داخل رک مثل سوئیچ یا دستگاه ضبط NVR یا DVR وارد شود.

پاور ماژول (Power Module): 

Power Module در واقع مانند یک چند راهی برق عمل کرده و دارای چندین پریز برق است که برای تامین برق اجزای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سینی (Shelf): 

وظیفه جدا سازی بخش های مختلف و همچنین قرار دادن وسایلی را که از عرض رک کوچکتر هستند مانند سوئیچ و یا مانیتور سرور  را برعهده دارد. سینی ها در دو نوع متحرک و ثابت بهمراه رک عرضه می شوند.

لایت پنل

شامل یک لامپ فلورسنت است که در محفظه بالای رک جهت تامین روشنایی داخل رک نصب می شود.

پیچ و مهره رک

جهت نصب قطعات درون رک و سایر تجهیزات شبکه از پیچ و مهره مخصوصی استفاده می شود. این پیچ و مهره ها از جنس گالوانیزه هستند و با گذشت زمان همچنان شکل صیقلی خود را حفظ می کنند.