نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

لرزش گیر دوربین مدار بسته

لرزش گیر دوربین مدار بسته

فناوری لرزش گیر دوربین مدار بسته از مهم ترین امکانات موجود برای تصویربرداری مناسب و حرفه ای است که در بسیاری از دوربین های مداربسته نیز موجود می باشد. از آنجا که بسیاری از دوربین های مداربسته در محیط های بیرونی نصب می شوند، در معرض لرزش ها و تکان های بعضاً شدیدی قرار دارند. برای اینکه بدانید دوربین مداربسته شما قابلیت لرزش گیری دارد یا نه، در کاتالوگ محصول به دنبال حروف اختصاری DIS، EIS یا OIS باشید.

منظور از لرزش گیر دوربین مداربسته چیست؟

در بازار چیزی تحت عنوان لرزش گیر جداگانه برای دوربین های مداربسته به فروش نمی رسد، بلکه فناوری های لرزه گیر در خود دوربین به صورت یک ویژگیِ دیجیتال کد نویسی و برنامه ریزی شده است. با این حال، این امکان وجود دارد که پایه ای لرزش‌گیرِ فیزیکی برای دوربین ایجاد شود، ولی معمولاً استفاده از این نوع پایه های لرزش گیر برای دوربین های مداربسته چندان کاربردی نبوده است.

چرا باید دوربین مداربسته ما به لرزش گیر مجهز باشد؟

با پیشرفت تکنولوژی دوربین های مداربسته امروزه در اندازه های بسیار کوچک نیز ساخته می شوند که احتمال لرزش در  آنها به طبع بیشتر شده است.

دوربین های مداربسته برای امنیت بیشتر معمولاً در ارتفاعات بالا نصب می شوند. اما همین ارتفاع زیاد باعث می‌شود که دوربین بیشتر در معرض باد و شرایط جوی متغیر قرار داشته باشد و در نتیجه لرزش های تصویر نیز بیشتر شود.

اصولا هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، ثابت نگه داشتن تصویر نیز سخت تر می شود. از این رو، به فناوری‌هایی برای جلوگیری از لرزش نیاز خواهد بود.

در ضمن، در مدل هایی که دوربین مداربسته حرکت داشته باشد، مثلا در دوربین های مدل PTZ، امکان لرزه افتادن در تصویر در اثر حرکت وجود خواهد داشت.

در نتیجه، سازندگان دوربین های مداربسته بر آن شدند تا برای کاهش لرزش تصویر چاره ای بیندیشند.  برای رفع این نیاز، سیستم های مختلفی برای لرزش گیری به وجود آمده است.

عملکرد و مقایسه سیستم های لرزش گیر دوربین مداربسته

لرزش گیر DIS

سیستم DIS (Digital Image Stabilization) یا EIS (Electronic Image Stabilization) رایج ترین روش برای لرزه گیری تصاویر دوربین های مداربسته است. در بسیاری از دوربین های رده بالای PTZ، روشِ لرزه گیری DIS به کار رفته است. در این روش، هر فریم نسبت به فریم دیگر جا‌به‌جا می شود تا حرکت و ارتعاش تصویر جبران شود. در این حالت، از پیکسل های حاشیه هر فریم برای تنظیم تصویر استفاده می شود. اکثر تولیدکنندگان دوربین مداربسته، به دلیل ارزان و کاربردی بودن، از سیستم دیجیتالِ لرزش گیر برای تثبیتِ دوربین های خود سود جسته اند.

لرزش گیر OIS

برخلاف سیستم DIS، که براساس تجزیه و تحلیل تصویر عمل می کند، در سیستم OIS (Optical Image Stabilization) اجزایی داخلی مسئولیت لرزش گیری را بر عهده دارند. در این روش، لنز یا سنسور دوربین جا‌به‌جا می شود و با تکان هایِ دوربین تطبیق می یابد تا از نوسان ها کاسته شود. دوربین هایی که از سیستم OIS پشتیبانی می کنند برای لرزه گیری به گیرنده‌ی ژیروسکوپی مجهز شده اند. لرزش‌گیرهای اپتیک، بر پایه لرزه‌گیر سنسور یا بر پایه لرزه گیر لنز ساخته می شوند.

برای دوربین های مداربسته ای که در فواصل بسیار دور نصب می شوند و فاصله کانونی زیادی دارند، لرزه گیر اپتیکال لنز، از بهترین گزینه های موجود محسوب می شود.

در برخی از انواع دوربین مداربسته تحت شبکه، از هر دو سیستم DIS و OIS استفاده شده است تا بیشترین میزان لرزه گیری فراهم باشد.