نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

نحوه عملکرد دیافراگم دوربین مداربسته

نحوه عملکرد دیافراگم دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته برای اینکه تصاویر را با کیفیت مطلوب ثبت نمایید باید نور را هم به طور مناسب دریافت کرده باشند. از این رو، دریچه دیافراگم بخش بسیار مهمی در لنز دوربین است که مقدار عبور نور را کنترل می کند. در این مقاله با نحوه عملکرد دیافراگم دوربین مداربسته بیشتر آشنا می‌شویم.

دوربین مداربسته

دیافراگم چیست و چه ارتباطی با کیفیت تصویر دوربین دارد؟

دیافراگم کلمه ای با ریشه فرانسوی و به معنای دریچه است که در لنز دوربین هم نقش دریچه حساس به نور را ایفا می کند. در واقع، عملکرد دیافراگم به مانند عملکرد عنبیه چشم انسان است که وقتی نور کم باشد گشادتر شده و وقتی نور زیاد باشد تنگ تر می شود. در نتیجه، کارکرد دیافراگم دوربین کنترل میزان نور ورودی است.

به طور کلی، تنظیم شدت نور ورودی عامل بسیار مهمی در تشکیل تصویر با وضوح و کیفیت مناسب است. به عبارت دیگر، با باز و بسته شدن دریچه دیافراگم، علاوه بر تغییر میزان نور، فوکوس و عمق میدان دوربین نیز تغییر می یابد.

قابلیت لنز برای عبور نور را با عدد F نشان می دهند که بازه دیافراگم دوربین محسوب می شود. هرچه عدد F کوچک تر باشد، پره های دیافراگم بازتر می شود و نور بیشتری به داخل دوربین وارد می شود، که در نتیجه، عمق میدان تصویر کاهش می یابد. در مقابل، هرچه عدد F بزرگ تر باشد، پره های دیافراگم تنگ تر می شود و نور کم تری به داخل دوربین وارد می شود که افزایش عمق میدان را در پی دارد. بنابراین، برای اینکه سوژه در فاصله مدنظر در فوکوس کامل باشد، باید نور ورودی دوربین توسط روزنه دیافراگم تنظیم شود تا تصویر در عمق میدان مناسب ایجاد شود.

انواع دیافراگم دوربین مداربسته

دیافراگم دوربین مداربسته نیز در مدل های مختلفی موجود است که هر کدام کارکرد متفاوتی دارند. انواع دیافراگم را براساس نحوه‌ی عملکرد می توان در دسته های زیر تقسیم بندی کرد.

دیافراگم ثابت

در این نوع از دیافراگم عدد F ثابت می باشد و نمی توان آن را به دلخواه تغییر داد. این نوع از دیافراگم در دوربین های مداربسته ای که از لنز ثابت استفاده می کنند استفاده می شود و معمولا به صورت F1.2 یا F1.4 می باشد. با این حال، دیافراگم ثابت بیشتر برای شرایط محیطی با نورپردازی مشخص و قابل پیش بینی مناسب خواهد بود.

دیافراگم دستی

دیافراگم دستی به کاربر این قابلیت را می دهد که خود دریچه دوربین را با توجه به شرایط تنظیم کند. دیافراگم دستی عمدتا در دوربین های عکاسی مورد استفاده است و همان حلقه ای است که به دور لنز دوربین قرار گرفته است.

دیافراگم اتوماتیک

در دیافراگم های اتوماتیک، میزان نور ورودی به صورت خودکار و براساس تغییرات نور محیط تنظیم می شود. استفاده از دیافراگم اتوماتیک برای دوربین های مداربسته پیشرفته تر و دوربین های صنعتی باکس متداول است.

تنظیم دیافراگم دوربین مداربسته در لنزهای ثابت و وریفوکال

لنزهای مورد استفاده برای دوربین‌های مداربسته عموما به دو حالت ثابت و وریفوکال می باشند که عملکرد دریچه دیافراگم دوربین را هم نشان می دهند. در لنزهای ثابت، دیافراگم دوربین هم به صورت ثابت است و امکان تغییر ندارد؛ ولی در لنز وریفوکال، روزنه دیافراگم در بازه‌ی تعریف شده قابل تنظیم خواهد بود.