وبلاگ

نکات مهم در نگهداری دوربین مدار بسته

نکات مهم در نگهداری دوربین مدار بسته

امروزه بدلیل اقتضائات زمانی بسیار و عمدتاً بدلایل امنیتی، استفاده از دوربین های مداربسته بطور گسترده ای وارد زندگی ما شده اند. این دوربین ها تقریباً در تمام سطوح شهر اعم از خیابانها، چهارراهها، منازل مسکونی، مغازه ها، انبارها، اماکن تفریحی، ساختمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی و … بچشم می‌خورند. یکی از نکات فوق العاده مهمی که از نظر بسیاری از استفاده کنندگان این تجهیزات مغفول مانده، طریقه صحیح استفاده و نگهداری از آنها با توجه به قیمت دوربین مداربسته . ما در این نوشتار در پی معرفی نکات مهم در نگهداری دوربین مدار بسته هستیم.

دوربین مداربسته

نکات مهم در نگهداری دوربین مدار بسته

سرقت و دستکاری

چگونگی نصب دوربین ها ارتباط مستقیمی با کارائی و حفاظت از آنها دارد. دوربین ها اصولاً باید در ارتفاع مشخصی از سطح زمین نصب شوند که امکان دسترسی به آنها بدون دستگاههای بالابر بسیار سخت باشد. زیاد اگر دسترسی به آنها به سهولت امکان پذیر گردد، طبیعتاً می توانند دستکاری شوند یا مورد سرقت قرار گیرند.

پوشش دهی

. دوربین ها باید بگونه‌‍ای نصب شوند که بیشترین میزان پوشش دهی به محوطه مورد حراست را تامین نمایند. زیرا وجود نقطه کور در منطقه تحت پوشش دوربین ها می تواند عملکرد حراستی را دچار اختلال جدی نمایند. بعضاً ممکن است هنگام نصب دوربینی، هیچ شاخ و برگی در مقابل آن وجود نداشته باشد، اما بمرور زمان رشد درختان و گیاهان سبز می تواند مانع دید آنها گردد.

نظافت

نظافت جداره‌های شیشه ای نکته دیگری از موارد نگهداری دوربین مدار بسته است. بمرور زمان لنزها یا شیشه های دوربین ها کثیف می شوند و امکان ثبت تصاویر واضح را از دست می دهند، که برای این منظور هر ازگاهی باید تمیز شوند.  در عین حال به این نکته نیز باید توجه داشت که دوربین ها باید یکدیگر را نیز پوشش دهند تا در صورت هرگونه دستکاری در مورد یکی از دوربین ها، دوربین های دیگر آنرا نمایش دهند.

زاویه نصب

نکته نگهداری بعدی زاویه دوربین ها و شعاع های نوری آنهاست. لنز و جهت نصب دوربین ها باید بگونه قرار داده باشند که تابش نور خورشید در روز، و یا نور ناشی از چراغها و پروژکتورها در شب، باعث اختلال دید دوربین ها نگردد.

 صاعقه

با توجه به اینکه بسیاری از دوربین ها در محوطه های باز نصب می شوند، لذا باید بگونه ای نصب شوند که در مقابل صاعقه در امان باشند. برای این منظور استفاده از صاعقه گیر یکی از راهکارهای بسیار مهم است. موضوع امنیت در مقابل سیل و طوفان و آتش سوزی نیز باید بخشی از ملاحضات باشند.

رطوبت و آب

دوربین ها نیز بمانند تمامی دستگاههای الکتریکی و الکترونیکی، در برابر رطوبت و آب آسیب پذیر هستند. برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت بداخل دوربین ها ضروری است تا، تمهیدات لازم  پیش بینی و اجرا گردد (مثلا استفاده از قاب یا محفظه).

مراقبت از کابل ها

نحوه استقرار و توزیع کابل دوربین ها نیز بسیار مهم هستند. کابل ها نیز بمانند خود دوربین ها باید بگونه ای نصب شوند که از دستبرد و دستکاری تا حد زیادی در امان باشند. معمولاً بهترین کار این است که کابل ها بشکل توکار مورد استفاده قرار گیرند تا امکان دسترسی به آنها سخت باشد. زمانیکه کابل ها در معرض دید باشند، علاوه بر احتمال دستکاری، امکان پوسیدگی در اثر نور خورشید، بسیار زیاد است.

منبع تغذیه

منبع تغذیه برق از دیگر نکات مهم در نگهداری دوربین هاست که، باید مورد توجه قرار گیرد. دوربین ها در صورت اتصال مستقیم به برق، در اثر نوسانات شبکه برق و یا قطعی آن، ممکن است دچار سوختگی شوند. بنابراین وجود محافظ برای این تجهیزات بسیار ضروری است. در عین حال، قطعی برق منجر به خاموش شدن سیستم و ایجاد وقفه در ثبت تصاویر می گردد. لذا استفاده از یو پی اس بعنوان منبع تغذیه بسیار ضروری است، تا در زمانهای قطعی برق، بطور خودکار وارد مدار شود.

دیدگاهتان را بنویسید