وبلاگ

آشنایی با کاربردهای دوربین مداربسته حرارتی

کاربردهای دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی با ردیابی و تشخیص بالا برای محل هایی با حساسیت امنیتی بالا بکار برده می‌شوند. بطور کلی اجسامی که دمای آنها بالاتر از صفر است دارای پرتو‌های مادون قرمز هستند، که این حرارت با چشم انسان قابل رویت نیست. دوربین‌های حرارتی انرژی مادون قرمز را در محدوده طول‌موج میانی در رنج ۳-۵ میکرون یا طول‌موج بلند در محدوده ۸-۱۲ میکرون تشخیص می‌دهند. هر چه قدر میزان اختلاف دما بین یک جسم و محیط پیرامونش بیشتر باشد، تصویر با کنتراست بیشتر طیف رنگی، با جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شود.در ادامه این مطلب از وبلاگ فروشگاه اینترنتی هوبانو ، به بررسی کاربردهای دوربین مداربسته حرارتی خواهیم پرداخت .

کاربردهای دوربین مداربسته حرارتی

  1. دوربین مداربسته حرارتی برای اماکن امنیتی حساس چون پادگانها، فرودگاهها، کارخانه‌های شیمیایی حساس به دما، مراکز درمانی، اماکن عمومی حفاظت شده چون موزه ها و… کاربرد دارد. لین دوربینها تنها پرتوهای دریافتی را نمایش می‌دهند و اگر نیاز دارید از محیط و چهره فرد در صورت رویت تصویر برداری شود، باید دوربین مداربسته معمولی را در کنار آن قرار دهید. امروزه از دوربین‌های مدار بسته حرارتی در مراکز عمومی برای تشخیص افراد کرونایی هم میتوان استفاده کرد. دوربین حرارتی دمای بدن افراد را به سادگی تشخیص داده و از ورود اشخاص مشکوک به کرونا به قسمتهای عمومی و یا در بیمارستانها به بخش های بیماریهای قلبی و یا کودکان جلوگیری می‌نماید.
  1. بیشترین کاربری دوربین مدار بسته حرارتی مرتبط با ردیابی و تشخیص در محل‌هایی است که مسئله امنیت در آن، بسیار مهم می باشد. از آنجایی که برخی از فعالیت های پلیس جنایی، شبانگاهان در فضای تاریک انجام می شوند لذا، دوربین حرارتی مکمل خوبی برای سیستم نظارتی این گروه محسوب می‌شود. تعقیب و جستجوی مظنونین، کنترل آشوب و شورش شبانگاهی در سطح شهر و به طور عام کنترل محیط اطراف با این دوربین برای ماموران پلیس راحت‌تر می‌شود.
  1. کاربرد نظامی دوربین های مداربسته حرارتی بغیر از عملیات در شب، می تواند مربوط به هدایت موشک ها، عکس برداری شبانه و استفاده در سیستم های کنترل آتش در مناطق حساس جنگی نیز باشد. حتی خارج از آن محیط می توان از طریق اینترنت به تصاویر این دوربین های حرارتی دسترسی داشت. مواردی داشتیم که صرف داشتن دوربین های نظارت تصویری در یک مکان، نقشه مهاجمین جنگی یا تلاش سارقین موزی، خنثی شده است.
  1. اطلاعات دوربین مداربسته حرارتی می تواند نقش مهم و حیاتی در ایجاد امنیت مضاعف، داشته باشند. امنیت مضاعف در تشخیص سریع مشکلات احتمالی بهداشت (تشخیص ویروس) و یا عیب‌یابی دقیق مراکز صنعتی حساس به ایمنی مثل تغییر فشار در دمای یک آزمایشگاه پتروشیمی نمونه ای از آنهاست. تشخیص سریع عامل پیشگیری سریع است.
  1. از دیگر کاربردهای دوربین مدار بسته حرارتی میتوان به کاربری زیست محیطی، ایمنی از آتش سوزی، جنگل بانی، دیده بانی  برای حفاظت از نثل حیوانات کمیاب و کنترل آنها و… اشاره کرد. این دوربین‌ها  تصاویری از پرتوهای مادون قرمز دریافت می‌کنند که از پوست موجودات زنده بازتاب می شود. درتصاویر این دوربینها هرجا حرارت بیشتر باشد قرمزتر و هر جا کمتر باشد آبی و در جاهایی که متوسط  باشد به رنگ نارنجی و یا زرد نشان داده خواهد داد.

 

  1. روش های مختلفی برای آزمایش ماشین آلات و محیط تجهیزات در صنعت وجود دارد. یکی از روش های آزمایش در حال توسعه، انجام بررسی های حرارتی است. در مصارف صنعتی، دوربینها عامل افزایش بهره وری و کاهش زمان تعمیر دستگاه شده اند بطوری که، اعلام به موقع آنها باعث شده، از رخ دادن بسیاری از مشکلات و خرابی‌ها، به سرعت جلوگیری شود. در حالت کلی تجزیه تحلیل درست دوربین حرارتی مانع از انجام آزمایش های گسترده در زمان خرابی ماشین آلات شده است.
  1. کاربرد مهم دیگر آن میتواند مربوط به مناطق زلزله زده یا جنگی باشد. به طور مثال از زنده بودن یک جسم یا موجود اطلاع دهد یا روشن بودن یک خودروی بی حرکت در محیط را تشخیص دهد که این کاربرد در محیط های نیازمند امنیت، بسیار مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید