وبلاگ

آینده دوربین های مداربسته

آینده دوربین های مداربسته

آینده دوربین های مداربسته با بهره مندی از سیستم اتوماسیون و از طریق هوش مصنوعی باعث پیشی گرفتن این نوع دوربین ها ازنوع امروزی خواهند شد.  ”مدار بسته” به این معناست که سیگنال ها در آن به صورت عمومی پخش نمی شود یا به عبارتی تصاویر ضبط شده معمولاَ به یک تعداد محدود (بسته ای) از مانیتورها منتقل می شود. این محدودیت‌ها در آینده ای نه چندان دور در هم شکسته شده و تحولات عظیمی پیش رو خواهد بود. در این مقاله به گوشه ای از پیشرفتهایی که در حال حاظر در در دوربین مداربسته حال وقوع است اشاره کرده و نمودی از آینده را ترسیم خواهیم نمود.

سخنی از آینده

پیش‌بینی آینده دوربین‌های مدار بسته کار چندان ساده‌ای نیست‌! تا چند سال آینده دوربین های تحت شبکه جایگزین دوربین های مداربسته آنالوگ خواهند شد. افزایش پهنای باند زیرساختی شبکه و رشد تدریجی تکنولوژها‌ نشان از به‌ کارگیری تجهیزات و ابزارها با ساختارهای ابری و هوش تجاری می‌دهد. فن آوری های دیجیتال پیشرفته ای چون شناخت صورت، دوربین های لینک شده به یکدیگر، سخت افزارهای هوشمند، هواپیماهای بدون سرنشین ، دوربین های پلیس  و یا IOT مکمل دوربین های مداربسته می شوند. این تکنولوژی های پیشرفته، قابلیت سیستم ها به جای نیروی کار انسانی و هشدار هوشمند را بطور قابل ملاحظه ای افزایش خواهند داد.  به همین دلیل سازندگان و فعالان به فکر توسعه محصولات خود و برطرف کردن محدودیت‌های دوربین‌های آنالوگ افتاده‌اند .در زیر نگاهی به توسعه های این سیستم های نظارتی خواهیم داشت.

دوربین مداربستهپیشرفت الگوهای هوش مصنوعی در توسعه بازار

کارایی دوربین های مدار بسته  با الگوریتم های هوش مصنوعی افزایش بیشتری پیدا می‌کند. هوش مصنوعی مانند مغز های دیجیتالی کوچک در تجزیه و تحلیل و ضبط تصاویر زنده  پیشرفتهای چشمگیری خواهد داشت . در حال حاظر هم الگوریتم های پردازش تصویر در کشورهای بزرگ دنیا باعث شده است که هر چندین دوربین مدار بسته توسط یک نفر نظارت شود . از طرفی دیگرتشخیص چهره مجرمین توسط الگوریتم های قوی هوش مصنوعی فرار مجرمین از دست قانون را گریز ناپذیر ساخته است.

مدیریت حوادث نامترقبه

با فن آوری های جدیدی که دوربینهای آینده خواهند آفرید، نیروهای خدمات اضطراری استخدام خواهند شد تا رویدادها را در لحظه،  نظاره و ارزیابی کنند و آن را به تیم های مدیریت حوادث مخابره کنند. مانند هنگامی که در داخل یک ساختمان در حال آتش سوزی گیر کرده اید  یا غاری که سنگ ریزه ها آنرا بسته اند.

ضرورت مجهز بودن شرکتها به ترکیب دوربین های مدار بسته و فن آوری نظارتی حاکم

همزمان با اینکه مدیران شرکتها به امنیت دارایهای شرکت بها می‌دهند، روز به روز به آگاهی آنها افزوده می‌شود. اینجاست که تکنولوژی دوربین های مداربسته و دوربین های هوشمند به بالا بردن سود و کاهش هزینه‌ها کمک خواهند کرد. به عنوان مثال سیستم نظارتی نتیجه ردیابی افراد را به صورت یک نقشه خاص به نام Heat Map  بررسی می‌کند و بیشترین توقف و بیشترین تردد افراد در یک فروشگاه را نشان می‌دهد.

تشخیص پزشکی

حدود ۴۳ ماهیچه ریز و درشت دربافت زیر پوست صورت وجود دارد که، حالات و افکار انسان ها را مشخص می کند. نرم افزارهای هوشمند  تعبیه شده بر روی مدارهای دوربین مدار بسته می توانند، حالاتی مانند درد یا اضطراب، را از تصاویر تشخیص دهند تا برای کودکان یا سالمندان حوادث پزشکی احتمالی مانند صرع یا سکته یا حملات اسم  را قبل از وقوع شناسایی نمایند.

ترکیب IOT  و تصاویر ویدئویی

با افزایش اتصال بیشتر دستگاه ها  به IOT  ، داده های حجیمتری تولید می‌شود.  این تجزیه و تحلیل زمان و سرعت بالایی از انسان سلب می‌کند که IOT با پردازش و حذف قسمت های اضافی آن ها، سرعت پردازش را به طرز غیر قابل باوری افزایش خواهد داد.

ویژگی تشخیص حرکت

دوربینی که امروزه در منازل نصب می‌شود چنانچه مورد مشکوکی اتفاق بیافتد، باید ساعت ها بر روی آن وقت بگذارید و پردازش کنید و مورد را شناسایی کنید در حالی که دوربین های مدرن آینده دارای ویژگی تشخیص حرکتی بوده و هر نوع احساس خطر را از طریق ایمیل و یا برنامه های تعبیه شده برای شما ارسال خواهند کرد.

انتظاراتی که از آینده داریم

دوربین تحت شبکه یا IP  گرچه هنوز هزینه بالایی را می طلبد اما کیفیت تصویری که در اختیار مصرف کننده قرار می دهد به مراتب فراتر از کیفیت تصاویر آنالوگ است. سازندگان با استفاده از تحقیقات و مطالعه برای تهیه تصاویر رزولوشن بالا با کیفیت Full-HD  بر بستر کابل های کواکسیال تلاش بسیار زیادی کردند. نتیجه و محصول این تلاش، پروتکل‌های HDCVI   ،  HDTVI ، ccHDtv    ،   AHD  و HQA  بوده است. آنچه که در پروتکل های جدید باید موجود باشد عبارت است از:

  • تصوایر این دوربین ها علاوه بر شفاف بودن باید قابلیت تفکیک رنگ بالا، کاهش نویز و توانایی ترمیم تصاویر را داشته باشد .
  • تکنولوژی پیشرفته HD-Over Coax  می بایست توان انتقال سیگنال ها را روی کابل کواکسیال تا فاصله زیاد داشته باشد.
  • نباید با هیچگونه کاهش کیفیت یا تاخیر یا افت کیفیت حین فشرده سازی در دوربین های آینده مواجه شویم.
  • تجهیزات مربوط به مدیریت تصاویر می بایست با فرمت ۹۶۰H  سازگار باشند. هم چنین باید پیشرفت تکنولوژی در زمینه ضبط تصاویر، اسپلیترها و ماتریکس ها نیز در آنها به چشم بخورد.
  • مدلهای HD-Over Coax  باید بسیار ساده نصب شود و کار با آن آسان باشد و انجام تنظیمات هم در دوربین ها و هم در دستگاه ضبط برای آنها محیا باشد.
  • می بایست راه حلی باشد که دوربین های آینده نه تنها از لحاظ کیفیت برتر باشد بلکه کم هزینه نیز باشد.

سخن پایانی

نصب سیستم دوربین مداربسته راهی برای کمک به افزایش امنیت در منزل یا محیط کسب و کار است.  در شبکه های هوشمند نسل آینده که به هوش مصنوعی مجهز خواهند بود، هر نوع حرکتی زیر نظارت دوربین خواهد بود. و این تجهیزات هر حرکت مشکوک را به صورت یک پیام هشدار آمیز مخابره خواهند کرد. با فروشگاه اینترنتی هو بانو همراه شوید و پیش از تصمیم گیری در خرید، با آگاهی رسانی این سایت، از مزایا و معایب دوربینها اطلاع داشته باشید. سپس خودتان تصمیم بگیرید که چه چیزی جوابگوی نیاز امنیتی شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید