وبلاگ

تنظیم زاویه دید دوربین های مداربسته

تنظیم زاویه دید دوربین های مداربسته

زاویه دید از عوامل مهم در کیفیت تصویر دوربین های مداربسته است که به لنز و سنسور دوربین ارتباط دارد.وظیفه لنز متمرکز کردن نور بر روی صفحه سنسور دوربین است. دوربین های مداربسته با توجه به کاربرد باید به گونه ای راه‌اندازی و تنظیم شوند که در فاصله مناسب تصویر به بهترین شکل قابل رویت باشد.زاویه دید دوربین، به انگلیسی angle of view یا field of view گفته می شود و واحد اندازه گیری آن درجه است.در این مقاله، مروری بر تنظیم زاویه دید دوربین های مداربسته خواهیم داشت.

زاویه دوربین به سه حالت زاویه افقی، زاویه عمودی و زاویه مورب است که طول و عرض و ارتفاع تصویر به نمایش درآمده را تشکیل می دهد. در واقع، زاویه دید دوربین منطقه ای است که دوربین می تواند ببیند.

میدان دید دوربین های مداربسته

زاویه دید دوربین مداربستههر چه اندازه فاصله کانونی لنز دوربین بیشتر باشد، دوربین می تواند مسافت های دورتر را به وضوح نشان دهد در حالی که زاویه نمایش تنگ تر می شود. به عبارت دیگر، هر چه زاویه دید دوربین کوچک تر باشد، دوربین می تواند مسافت دورتری را ببیند، در حالی که هرچه زاویه دید وسیع تر باشد، مسافت نزدیک تری پوشش داده می شود. در نتیجه، لنزهایی که زاویه باریک دارند، اشیاء دور را با جزئیات زیاد نشان می دهند، ولی لنزهای زاویه گسترده، محدوده بیشتری را در مسافت نزدیک تحت پوشش قرار می دهند.

زاویه تنظیم لنزهای دوربین مداربسته

دوربین مداربستهبسیاری از لنزهای دوربین مداربسته از نوع لنز ثابت (FFL) است و فقط یک فاصله کانونی فیکس شده دارد. برای این نمونه لنزها نمی توان فاصله کانونی را تنظیم کرد و فقط محل نصب دوربین را می توان جا‌به‌جا کرد تا دید مناسب تری داشته باشد. بهترین محل برای نصب دوربین مداربسته در کنج و در ارتفاع است که سر دوربین کمی رو به پایین باشد تا نقاط کور به حداقل برسند.

البته اگر دوربین شما قابلیت تعویض لنز داشته باشد می توانید از لنزهای دیگر با زاویه دید وسیع، متوسط یا باریک استفاده کنید یا لنزهای با فاصله کانونی متغیر را به کار ببرید یا از لنزهای موتورایز یا زوم استفاده کنید که فاصله کانونی‌شان قابل تنظیم است.

لنزهای وریفوکال یا فاصله کانونی متغیر، معمولاً محدوده‌‌ای بین ۲.۸ تا ۱۲ میلی متر را پوشش می دهند و به صورت دستی قابل تنظیم هستند. لنزهای موتورایز نیز با موتوری که بر روی آنها تعبیه شده است به صورت خودکار یا دستی فوکوس را انجام می دهند.

به طور کلی، سه عامل ممکن است در زاویه دید دوربین ها تأثیرگذار باشد: اول، فاصله کانونی لنز دوربین؛ دوم، اندازه سنسور؛ و سوم، ابعاد تصویر.

فاصله کانونی قدرت متمرکز کردن نور بر روی سنسور است که توسط لنز با هم‌گرایی و واگرایی پرتوهای نور انجام می گیرد.

اندازه سنسور نیز اگر بزرگ تر باشد، برای دو دوربینی که لنز مشابه دارند، زاویه دید گسترده تری را فراهم می کند.

ابعاد تصویر نیز به صورت برش های ۴:۳ و ۱۶:۹ و غیره است که نسبت عرض و طول تصویر را مشخص می کند.

 از آنجا که سنسورهای دوربین مداربسته معمولاً در اندازه ای ثابت است، می توان با کمک جدول هایی که در این زمینه موجود می‌باشد زاویه دید تقریبی را مشخص کرد. برای مثال، در جدول زیر برای سنسور ۱٫۳‌ اینچی، زاویه دید افقی، عمودی و مورب در فاصله های کانونی مختلف نوشته شده است.

زاویه دید دوربین (درجه) فاصله کانونی لنز
افقی عمودی مورب  
۱۰۹ ۸۲ ۱۳۶ ۲٫۸۰ mm
۷۴ ۵۶ ۹۲ ۳٫۶۰ mm
۴۲ ۳۲ ۵۳ ۶٫۰ mm
۲۲ ۱۶ ۲۸ ۱۲٫۰ mm
۵٫۵ ۴٫۲ ۷ ۵۰٫۰ mm

دیدگاهتان را بنویسید