وبلاگ

جلوگیری از سرقت منزل در ایام نوروز

جلوگیری از سرقت منزل در ایام نوروز

میزان سرقت منزل در ایام نوروزی  به دلیل اطمینان دزدان از نبود صاحب منزل در خانه یا فهمیدن اینکه صاحب منزل به سفر نوروزی رفته، بیشتر از هر زمان دیگر است. بودن دوربین در چنین منازلی حکم نگهبان را بازی می کند. نتیجه یک تحقیق توسط FBI نشان می دهد که احتمال سرقت مکانهایی که مجهز به دوربین مدار بسته هستند ۷۲% کمتر از احتمال سرقت در مکان های فاقد دوربین است.  شهروندان با جذر گرفتن احتمال خطر و روی آوردن به تجهیزات پیشرفته و استاندارد ضد سرقت می‌توانند گام بزرگی در جهت بالا بردن حس امنیت و کاهش میزان سرقت در محیط کاری و زندگی شخصی خود داشته باشند. در این بخش ابتدا چند روش جلوگیری از سرقت منزل در ایام نوروز  را معرفی می نماییم و سپس به نقش دوربین مدار بسته در کاهش سرقت منزل در ایام نوروز خواهیم پرداخت.

روش های جلوگیری از سرقت منزل در ایام نوروز

۱اولین اقدام  برای امنیت خانه استفاده از درهای ضد سرقت است. بطوری که ۴۰ درصد سرقت‌ها، مربوط به نبود ورودی های ایمن است.

۲یکی از رایج‌ترین و مفیدترین راهها نصب دوربین های مدار بسته و سیستم‌های ضد سرقت دارای زنگ خطر است. این سیستم‌ها با درخواست رمز یا روش‌های دیگر، هویت صاحب‌خانه را تأیید می‌کنند.

۳با توجه به استقبال از پنجره‌های بزرگ در ساخت و ساز، در سالهای اخیر این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. پس چفت‌ها و گیره‌های پنجره‌ها را به صورت مرتب و دوره‌ای بررسی و تعویض نمایید.

۴با از بین بردن نقاط تاریک و کور اطراف حیاط، امنیت خانه را بالا ببرید. تاریکی باعث سرقت راحت سارقین می شود پس اطراف خانه بهتر است تا حد ممکن روشن باشد.

۵یکی از کارهایی که تقریباً بین همۀ ایرانی‌ها مشترک است، قرار دادن کلیدهای یدک در جایی بیرون از خانه، مثل زیر گلدان‌ها یا درزهای دیوارهای بیرونی است. گاها کلید اصلی فراموش می شود و افراد پشت در خانه خود می مانند. بهتر است یک کلید یدک به دست همسایه یا فرد مطمعنی در اطراف منزل بسپارید که معقول تر است.

۶همسایه ها را بشناسید و تا حد امکان از رفت و آمد با اشخاص مشکوک یا اعتماد کردن بی‌جا به آن‌ها خودداری کنید. همسایه‌ها افرادی هستند که خیلی راحت‌تر از بقیه می‌توانند اعتماد شما را جلب کرده و راه‌های نفوذی خانه را شناسایی و جای اشیا قیمتی را متوجه شوند.

۷پرده‌ها را تا حد امکان بکشید تا وسایل خانه در معرض دید قرار نگیرد. افرادی هستند که تا ماهها خانه شما را پاییده و ریز و بم  ورودی و اشیا قیمتی شما را زیر نظر گرفته و در یک آن اقدام به سرقت می کنند.

 ۸از گل‌ها و بوته‌های کوچک برای تزئین محوطه بیرونی خانه استفاده کنید. وجود درخت‌ها و گلدان‌های بزرگ در اطراف خانه محل مناسبی برای مخفی شدن سارقان است. فضای اطراف خانه را باز نگه دارید تا همه چیز از دور قابل تشخیص باشد.

۹آمار سرقت معمولا در هنگام مسافرت‌های تعطیلات نوروزی به شدت بالا می‌رود. نبود خود را علنی نسازید. اگرهم قصد مسافرت دارید از آشنایان مورد اعتماد خود بخواهید حداقل روزی یک بار به منزل شما سر بزنند .باز و بسته شدن چراغ منزل قصد دزدی سارقان را خنثی می کند.

۱۰ اسناد مهم و اشیای قیمتی را یا از منزل خارج کنید و  یا در دسترس قرار ندهید، یا حتی‌الامکان آن‌ها را در گاوصندوق نگهداری کنید. نمونه‌هایی که در دیوار جاسازی می‌شوند  انتخاب مطئمنتری به نظر می آیند.

۱۱اگر قصد خروج کوتاه مدت از منزل را دارید با صحنه‌سازی سارقین را به اشتباه بیاندازید. برای مثال با روشن گذاشتن تلویزیون یا یک لامپ این توهم را ایجاد کنید که کسی در خانه است. یا اینکه اگر سیستم حفاظتی در منزل ندارید، با نصب برچسب‌های جعلی و قراردادن آن در معرض دید سارقین را گمراه کنید.

۱۲ اگر کرایه نشین هستید و مدام در حال اسباب‌کشی به منازل جدید می باشید، حتماً قبل از زندگی در خانه جدید ،  قفل‌ها را عوض کنید. چون امکان دارد کسانی که قبل از شما در آنجا بودند کلیدهای یدکی و اضافی در دست داشته باشند  یا کلیدها را در اختیار افراد مشکوک قرار داده باشند.

۱۳ اگر ساکن مجتمع‌های مسکونی هستیدد از سرایدار بخواهید در نبود شما مراقب رفت و آمدهای مشکوک باشد. همچنین از باز کردن در ورودی به روی افرادی که با طبقات و واحدهای دیگر ساختمان کار دارند به شدت پرهیز کنید.

۱۴ خودروی خود را داخل حیاط خود یا پارکینگ آپارتمان حتما قفل کنید و از قفل فرمان و پدال استفاده کنید. سارقان نه تنها ماشین را به سرقت می‌برند بلکه با استفاده از آن وسایل بیشتری از خانه شما به سرقت می رود.

۱۵ یکی از روشهای وارسی خانه توسط دزدان این است که به عنوان افراد ناشناس خود را به اسم مأموران آب و برق و … جا می زنند و به طریقی وارد خانه می‌شوند. به کودکان خود هم این آموزش را دهید که از ورود افراد ناشناس به خانه تا حد امکان جلوگیری کنند.

سرقت منزل

سرقت در ایام عید در چه شرایطی زیاد است

  1. بالکن مشرف به خیابان‌های عمومی ، جزو مواردی هستند که مجرمان برای سرقت انتخاب می‌کنند.
  2. مجتمع‌هایی با تعداد واحد‌های زیاد که کنترل ورود و خروج روی آن‌ها دقیق نیست.
  3. ساختمان‌ها و واحد‌هایی که حفاظ لازم را ندارند
  4. ساختمان‌هایی که درِ آکاردئونی یا ضدسرقت ندارند
  5. ساختمان‌هایی که روشنایی کافی ندارند
  6. ساختمان‌هایی که از سیستم‌های الکترونیکی برای هشدار استفاده نمی‌کنند

 

ضرورت نصب دوربین مدار بسته برای جلوگیری از سرقت در ایام نوروزی

  • میزان سرقت در اماکنی که فاقد دوربین‌های مداربسته هستند به طور معناداری نسبت به مکان‌هایی که مجهز به دوربین‌های مداربسته هستند بیشتر است. نصب و استفاده از دوربین مدار بسته و سیستم‌های ایمنی در منازل در ایام نوروز باعث می شود با خیال راحت بدون نگرانی ازسرقت منزل دل به سفر نوروزی بسپارید.  در واقع با نصب دوربین مدار بسته اموال خود را بیمه کرده و خطر به سرقت رفتن آنها را کاهش می‌دهید.
  • کمتر دزدی با دانستن مجهز بودن مکان به دوربین مدار بسته اقدام به سرقت می کند. در صورت انجام سرقت نیزمی‌توان با استفاده از داده‌های ضبط شده توسط دوربین، چهره‌ سارقان و نحوه‌ سرقت  و دزدی آنها را شناسایی و پیگیری نمود.  بدون شک اگر مجرمی از وجود سیستم‌های ایمنی و دوربین‌های مداربسته اطمینان حاصل کند، از اقدام خود صرف‌نظر خواهد کرد.
  • ثبت تصویر و چهره مجرمان هنگام وقوع جرم با دوربین مدار بسته، موجب بازدارندگی آنها می شود.
  • حدود ۹۰ درصد سرقت‌هایی که در اماکن مجهز به دوربین مداربسته از جمله منازل ، طلافروشی‌ها، بانک‌ها یا مراکز تجاری رخ می‌دهد، از سوی پلیس کشف می‌شود.
  • بیشترین احتمال هک از سوی متخلفان در زمینه دوربینهایی اتفاق می‌افتد که به صورت آنلاین کار می کنند. چون دستیابی به تصاویر نیازمند داشتن تخصص بالا است. بنابراین هر دزدی قادر به هک دوربین مدار بسته نیست.
  • در نصب دوربین‌ها سعی می شود تا حد ممکن دوربین را در دسترس قرار ندهند. اما سیستم را طوری برنامه ریزی کنند که پس از قطع ارتباط به صورت خودکار با شماره پلیس و صاحب محل تماس گرفته و با پخش آژیر هشدار دهد.
  • اکثر دزدها به دنبال یک طعمه آسان هستند نصب دوربین یک روش پیشگیری قبل از انجام سرقت است. چرا که در هنگام بررسی های اولیه منزل توسط دزدان تصویر آنها در دوربین مدار بسته ثبت می شود و آنها تمایلی برای بجای گذاشتن رد و اثر از خود ندارند .
  • اگر بهمراه دستگاه دزدگیر ، اقدام به نصب دوربین مدار بسته نیز کرده باشید، هرگاه دزدگیر آژیر کشید بلافاصله توسط اینترنت و بر روی گوشی هوشمند خود ، وضعیت منزل را مشاهده و اگر سرقتی در حال وقوع بود بلافاصله اقدامات مقتضی جهت برخورد با سارقان را آغاز خواهید کرد.
  • به دام انداختن سارقان پس از دزدی نیز از دیگر فواید داشتن دوربین در ایام نوروز است.

دیدگاهتان را بنویسید