وبلاگ

دوربین مداربسته با لنز ثابت

دوربین مداربسته با لنز ثابت

از راهکارهای مهم در حفظ امنیت اماکن استفاده از دوربین های مداربسته است. قطعه اصلی در دوربین مداربسته لنز دوربین است که نور را بر روی صفحه سنسور متمرکز می کند. دوربین های مداربسته براساس لنز به دو دسته دوربین با لنز ثابت و دوربین با لنز وریفوکال تقسیم‌‌بندی می شوند. در این مقاله به سراغ دوربین های با لنز ثابت رفته‌ایم و به معرفی این دسته از تجهیزات مداربسته ایمنی پرداخته‌ایم.

مقایسه لنز ثابت و لنز وریفوکال

 

لنز دوربین براساس نوع آن، یا ثابت (Fixed) یا وریفوکال (Varifocal) است. لنزهای وریفوکال قابلیت زوم تصویر و تغییر فاصله کانونی را دارند. فاصله کانونی کیفیت، زاویه دید و بزرگنمایی را مشخص می کند. هر چه فاصله‌ کانونی لنز بیشتر باشد، لنز قدرت زوم بیشتری خواهد داشت اما زاویه دید محدودتر خواهد بود؛ برعکس هر چه فاصله کانونی کمتر باشد زاویه دید گسترده‌تر اما قدرت و کیفیت زوم پایین‌تر خواهد بود. لنزهای وریفوکال از این نظر که در یک رِنجِ مشخص قابلیت تغییر فاصله‌ کانونی را دارند برای تشخیص دقیق‌تر فواصل دور به کار می‌آیند.

نوع دیگر بسیار رایج لنز دوربین، لنزهای ثابت و فیکس است. همان‌طور که نام این نوع از لنز اشاره دارد لنز ثابت فقط یک فاصله کانونی مشخص را پوشش می دهد. لنزهای ثابت، در پایین‌ترین اندازه یعنی در اندازه ۲.۸ میلی‌متر، زاویه دید گسترده‌‌ای دارند اما جزئیات تصویر کوچک و با کیفیت پایین‌تری خواهد بود. در نمونه‌ های ثابت با اندازه لنز بزرگ‌تر، برای مثال اندازه ۶ میلی‌متر، زاویه دید بسته‌تر است اما جزئیات تصویر از وضوح و کیفیت بهتری برخوردار است.

لنزهای ثابت از لنزهای وریفوکال ارزان‌تر هستند و از این بابت به طور رایج در انواع اماکن مسکونی، تجاری و فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

لنزهایِ ثابتِ سایز کوچک، بیشتر برای محیط‌های وسیع، مثل انبارها، که زاویه دید گسترده‌‌ای نیاز است، استفاده می شوند. در حالی که لنزهای ثابت سایز بزرگ‌، بیشتر برای پوشش یک منطقه‌ی خاص، مثلا صندوق پول، کاربرد دارند.

دوربین های لنز ثابت

دوربین های لنز ثابت مداربسته، در انواع مختلف دوربین تحت شبکه IP و دوربین های آنالوگ و آنالوگِ HD عرضه می شوند. نام ها و شرکت های گوناگونی در این زمینه فعالیت دارند و دوربین های ثابت فراوانی با امکانات مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

شرکت داهوا (Dahua) در ساخت و عرضه همه گونه دوربین مداربسته فعالیت دارد. از جمله دوربین های با کیفیت این شرکت، دوربین های شبکه‌ی با لنز ثابت است که در مدل های مختلف مینی دام، بولت و آی‌بال، و با امکانات گوناگون، عرضه می شوند.

برند پلکو (Pelco) یکی دیگر از نام های شناخته‌شده در تولید دوربین های ثابت تحت شبکه IP‌ است. دوربین هایِ گنبدی و با لنز ثابت این شرکت، در شرایط نوری و محیطی گوناگون، مورد استفاده قرار گرفته و تصاویری با کیفیت را ثبت می کنند.

محل نصب دوربین مداربسته لنز ثابت

از آن جایی که فاصله کانونی در لنزهایِ ثابت فیکس شده است و امکان تغییر آن وجود ندارد، لازم است که در دوربین در محل مناسب نصب شود. مکان و فاصله‌ی نصب دوربین ثابت بسیار مهم است تا بتواند محدوده‌ی لازم را تحت پوشش و حراست خود داشته باشد. با در نظر داشتن این موضوع، بهتر است پیش از خرید دوربین های لنز ثابت، محل نصب و فاصله دوربین را مشخص کنید و سپس با توجه به آن به خرید اندازه‌ی مناسبِ لنز ثابت اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید