وبلاگ

سرور دوربین مداربسته چیست؟

سرور دوربین مداربسته

سرور در واقع یک کامپیوتر عادی با قدرت پردازش و گرافیک بالاست. سرور دوربین مداربسته باعث می‌شود که از طریق یک شبکه تصاویر دوربین ها را دریافت و ضبط کرده و از طریق نرم افزار نصب شده در سرور، امکان نمایش و دسترسی به سیستم  فراهم شود. دستگاه NVR یک سرور تخصصی سیستم مداربسته شبکه است که، برای استفاده در سیستم های مداربسته شبکه‌ای  طراحی شده است.

 وظیفه سرور دوربین مداربسته چیست ؟

سرورهسته اصلی یک شبکه کامپیوتری و یا یک کامپیوتر معمولی با قدرت بالا است که، به سایر دستگاه ها سرویس می‌دهد. وظیفه سرور DNS(DNS Server)، تبدیل اسم به IP و IPبه اسم است. بطوری که از طریق سرورهای DNS می توان به آدرس‌های اینترنتی دسترسی پیدا کرد. در واقع یک سرور کامپیوتری، ذخیره، بازیابی و ارسال اطلاعات به سایر کامپیوترهای موجود در شبکه را انجام می‌دهد. سرور دوربین مداربسته، از قابلیت های متفاوتی برخوردار بوده و معمولا از آنها برای مدیریت شبکه های کامپیوتری بزرگ استفاده می شود. به عبارت ساده تر، سرور‌های DNS می توانند در یک سیستم مداربسته نقش دستگاه ضبط و مدیریت تصاویر را داشته باشند. بنابراین، بعد از نصب دوربین مدار بسته و راه اندازی سرور تمامی اطلاعات و تصاویر در سرور ذخیره شده و مدیریت تصاویر به جای دستگاه ضبط  NVR یا DVR  بر عهده سرور می‌باشد.

 قطعات سروردوربین مدار بسته

قطعات سروردوربین مدار بسته، درست مانند کامپیوترهای معمولی است با این تفاوت که از تعداد سیستم امنیتی بالاتر و قدرت پردازش بیشتری پشتیبانی می‌کند. در اصل قطعاتی مانند CPU،RAM  و H.D.D ، وجه تمایز این سیستم ها با دیگرسیستم‌های کامپیوتری می‌باشد. پس در انتخاب قطعات سخت افزار سرور دقت کنید تا سیستم در طولانی مدت دچارمشکل نشود.

مزایای سرور در دوربین مداربسته

  1. سروردوربین مدار بسته، بسیار نرم وانعطاف پذیر است و بسته به قدرت سخت افزاری خود از چندین هزار دوربین مدار بسته دیگر در یک بستر تحت شبکه، پشتیبانی می‌کند. بنابراین این سرورها در پروژه های بزرگ بسیار کارآمد هستند.
  2. سرورها دستگاه های هوشمندی هستند که به راحتی می توان بر روی آنها انواع نرم افزارها با قابلیت های متفاوت را نصب کرد. که این نرم افزارها دارای امکانات و قابلیت‌های متعدد و ویژه ای هستند. این اپشن‌ها در برخی از نرم افزارها مانند هایک ویژنIVMS و  داهوا PSS رایگان و یا ارزان قیمت است. اما در برخی مارکهای دیگر، همراه با پرداخت هزینه است.
  3. دستگاههایی که سروردوربین مدار بسته دارند، به دلیل داشتن پردازنده های قوی، از سرعت عملکرد بالایی در انتقال اطلاعات نیز برخوردارند.
  4. سرورهای دوربین ‌های مدار بسته، از امنیت بالایی برای حفاظت از اطلاعات برخوردار بوده و قابلیت و ظرفیت ذخیره سازی بالایی دارند، بطوری که این گنجایش به مراتب از دستگاههای NVR بیشتر است.
  5. دستگاههایی که به سروردوربین مدار بسته مجهز هستند، امکان نصب انواع مختلفی ازنرم افزارهایی چون : قابلیت پردازش تصویرتشخیص چهره ، پلاک خوانی، شمارش تعداد، تشخیص نفوذ و…  برای آنها محیا است.

معایب استفاده از سروردوربین مدار بسته

  1. سروردوربین مدار بسته نسبت به دستگاه های ضبط NVR  انرژی برق بیشتری مصرف می کند و هزینه نگه داری و برزورسانی و آپدیت نرم افزارهای آنها نیز به مراتب بیشتر از NVR است.
  2. برخی از NVR ها دارای قابلیت  POE بر روی خود دستگاه هستند که راه اندازی و نصب را آسانتر می کند اما پورت POE در دستگاه سرور موجود نیست. با استفاده از قابلیت POE دوربین ها را نمی‌توان مستقیما به دستگاه ضبط متصل نمود. بنابراین چنانچه مایل به استفاده از قابلیت POE باشید می بایست از سوئیچ های POE یا  POE injector استفاده نمائید که هزینه جداگانه ای دارند.

مقایسه دستگاه  NVR با سرور در دوربینهای امنیتی

در سیستم های مداربسته، شبکه شما برای ضبط تصاویر و تنظیمات دوربین، دو انتخاب اصلی دارد. یکی دستگاه NVR و دوم سرور دوربین مدار بسته که برای آشنایی توضیحی مختصر بر هر دو خواهیم داشت. به طور کلی برای انتخاب میان سرور و یا دستگاه ضبط NVR به فاکتور هایی نظیر بزرگی پروژه، مقیاس پذیری سیستم ها و از همه مهم تر چگونگی کارکرد آنها، توجه ویژه ای می‌شود.

  • قیمت: دستگاه NVR در مقایسه با سرور به ویژه در پروژه های کوچک به مراتب مرقون به صرفه تراز سرور است. ولی در پروژه های بزرگتر با توجه به تعداد بالای کانال های NVR قیمت آن به سرور نزدیک است.
  • نصب آسان: نصب دستگاه NVR نسبت به سرور ساده تر است. با وصل کابلهای شبکه به دستگاه وست کردن IP آنها دستگاه شروع بکار می‌کند، اما سرور نیاز به نصب برنامه های مرتبط با دوربین و تنظیمات مربوطه دارد که، کار را کمی پیچیده‌تر می‌کند.
  •  مجهز به امکان POE: در صورت POE بودن دستگاه NVR نیاز به نصب سوئیچ POE نیست و دستگاه در کنار ضبط و نمایش تصاویر، تغذیه دوربین ها را نیز برعهده دارد. در صورتی که استفاده از سرور به صورت POE بدلیل نیاز به سوئیچ POE پرهزینه‌تر است. البته دستگاه های POE معمولا مقداری گران قیمت تر از دستگاه های NVR عادی هستند.
  • امکانات  نصب نرم افزار: دستگاه NVR یک نرم افزار ساده و بسیار محدود است. در صورتی که در پروژه حرفه ای ویژه، برای دسترسی به امکانات خاص نرم افزاری استفاده از سرور دوربین مدار بسته، به مراتب مناسب‌تر است.
  • انعطاف پذیری: دستگاه های NVR دارای تعداد مشخصی از پورت برای اتصال به دوربین است. در حالی که سرور محدودیت فیزیکی برای اتصال به دوربین ها  را ندارد و تا زمانی که پهنای باند شبکه و قدرت پردازش سرور دچار مشکل نشده  امکان اضافه شدن دوربین جدید است.
  • تنوع کاربرد: دستگاه NVR به صورت اختصاصی برای استفاده در سیستم های مداربسته طراحی شده در حالی که شما میتوانید از سروردوربین مداربسته به طور همزمان، برای چند کار استفاده کنید.

ودر نهایت:

در مطالب فوق ما فقط سعی کردیم اطلاعات کافی به شما عزیزان بدهیم تا در هنگام خرید دوربین مدار بسته بهترین انتخاب را داشته باشید. در این راستا فروشگاه اینترنتی هوبانو آماده ارائه خدمات تخصصی دوربین مداربسته در سطح کشورمی باشد. ناگفته نماند استفاده از مشاوره متخصصین با تجربه  فروشگاه اینترنتی هو بانو، قطعا بسیار مناسب خواهد بود اما در این بین اینکه شما خود نیز حداقل دانشی از سرور دوربین مداربسته داشته باشید بسیار کمک کننده خواهد بود. جهت مشاوره و مشاهده انواع دوربین‌های مداربسته  با ما همراه بوده و بر روی لینک مربوطه کلیک فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید