وبلاگ

سیستم اعلام سرقت

سیستم اعلام سرقت

حفظ امنیت اماکن یک ضرورت مطلق است که برای آن از سیستم های حفاظتی اعلام سرقت استفاده می شود. سیستم های سرقت اماکن، به دو صورت با سیم و بدون سیم در دسترس هستند. این سیستم‌ها از یک بخش کنترل مرکزی و حسگرها یا چشمی‌های تشخیص تشکیل شده اند.

در سیستم های ضد سرقت‌، حسگرهای مختلف در صورت ورود غیر مجاز به کار می افتند و آژیر اعلام هشدار به صدا در آمده و با شماره های ذخیره شده در حافظه‌ی دستگاه، تماس گرفته می شود. سیستم‌های هشدار سرقت در واقع همان عملکرد دزدگیر را برای حفظ امنیت واحدهای مسکونی، صنعتی، تجاری و اداری دارند.

عملکرد مطلوبِ سیستم امنیتی اعلام سرقت، موجب افزایش استفاده از آن در میان کاربران شده است.

اجزاء سیستم امنیتی ضد سرقت

هر سیستم اعلام سرقت بخش های مختلفی دارد که در کنار یکدیگر موجب عملکرد ضد سرقت می شوند.

پنل کنترل مرکزی: هسته ی مرکزی سیستم اعلام سرقت همین بخش است که وظیفه ی رصد پیام حسگرها و اجرا و فرمان دهی دستورها را بر عهده دارد. این بخش هماهنگ کننده ی عملکرد واحدهای مختلف دستگاه دزدگیر است.

سنسورها یا دتکتورها: اینها چشمی های مراقب برای ورود غیرمجاز به حریم خصوصی هستند. هر یک از این سنسورها اگر ورود غیرمجازی را تشخیص دهد، پیام آن را به اطلاع پنل مرکزی می رساند. حساسیت سنسورهای دستگاه دزدگیر قابل تنظیم است تا بی مورد به کار نیفتند. دتکتورها معمولا در محل های حساس و آسیب پذیر، مثلا در نزدیکی دیوارها درها و پنجره ها، نصب می شوند. دتکتورهای مورد استفاده در سیستم دزدگیر، نسبت به حرکت، باز و بسته شدن، شوک و ضربه حساس اند.

بخش تماس گیرنده: این بخش در هنگام به کار افتادن اعلام هشدار عمل می کند و با شماره های ذخیره شده در حافظه تماس می گیرد. دستگاه تلفن کننده ممکن است از خط تلفن یا سیم کارت یا هر دو برای تماس استفاده کند.

منبع تغذیه: بخش منبع تغذیه از برق شهری پشتیبانی می کند و در صورتی که برق قطع شود، باتری اضطراری به کار خواهد افتاد. این باتری در هنگام وصل بودن برق به طور اتوماتیک شارژ می شود.

آژیر: از بخش های مهم سیستم اعلام سرقت، آژیر و آلارم هشدار است. وقتی دستگاه دزدگیر فعال می شود این آژیر شروع به کار کرده و سرقت را اعلام می کند. آژیر ممکن است در داخل ساختمان به صورت سیرن نصب شود یا به صورت بلندگو در خارج از ساختمان کار گذاشته شود.

فلاشر: یکی دیگر از راه های اعلام سرقت در سیستم دزدگیر، روشن شدن چراغ فلاشر به صورت چشمک زن است.

ریموت کنترل: برای روشن و خاموش کردن و تغییر حالت دستگاه یا قطع صدای آژیر از ریموت کنترل استفاده می شود.

شستی یا پدال: در برخی دزدگیرها یک شستی یا پدال اضطراری برای یک اتاق یا قسمتی خاص در نظر گرفته می شود تا شخص بتواند در صورت گیر افتادن دزدگیر را فعال کند.

سیستم اعلام سرقت چه قابلیت های ویژه ای دارد؟

  • پشتیبانی از باتری داخلی در صورت قطعی برق
  • سهولت و آسانی کار با رابط کاربری
  • کنترل از راه دور
  • بررسی وضعیت سیستم و دلیلبه کار افتادن هشدار آژیر
  • امکان مجهز شدن به انواع سنسورهای مگنت، گلس بریک، اولترا سونیک، فوتو الکتریک و …
  • دسترسی و سِت شدن با گوشی همراه، دستگاه کارت خوان و نمایشگرهای لمسی
  • احراز هویت از طریق کد، کلید، سیستم اثر انگشت یا سیستم تشخیص چهره

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید