وبلاگ

عوامل تأثیر گذار در قیمت دوربین های مداربسته

عوامل تأثیر گذار در قیمت دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته امروزه به ابزاری ضروری برای ایجاد امنیت و اطمینان خاطر در اماکن مسکونی، تجاری و سازمانی تبدیل شده است. با این حال، قیمت گذاری برای این گونه از محصولات هم به مانند کالاهای دیگر تابع فاکتورهایی است که گاهی باعث سردرگمی خریداران می شود. برای اینکه دوربین مناسب را با بهترین قیمت دوربین مداربسته برای مکان موردنظر خود انتخاب کنیم، باید با عوامل تأثیر گذار در قیمت دوربین های مداربسته آشنا باشیم تا بهترین مدل را با کارایی و قیمت مطلوب برگزینیم.

دوربین مداربسته

برند تولیدکننده دوربین

یکی از اصلی ترین عوامل تأثیر گذار در قیمت دوربین های مداربسته، برند سازنده دوربین است. در واقع، هر برند براساس اعتباری که دارد و کیفیت و سطح خدماتی که برای دوربین‌های خود ارائه می دهد، قیمت‌های گوناگونی را هم برای محصولات‌اش در نظر می‌گیرد. با این حال، این به معنا نیست که هرچه قیمت تولیدات یک برند بیشتر باشد، امکانات و سطح کیفی بالاتری هم دارد؛ بلکه ممکن است محصولات ارزان‌تر یک شرکت با محصولات گران‌تر برندی دیگر برابری کند. در نتیجه، برای انتخاب مدل دوربین مداربسته باید عوامل مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد.

این نکته نیز ناگفته نماند که اگر برند تولیدکننده دوربین وارداتی باشد، قیمت آن همچون سایر کالاهای وارداتی از نوسانات ارز متأثر خواهد بود.

فناوری های دوربین

دوربین های مداربسته از نظر فناوری‌های مورد استفاده بسیار گوناگون هستند، به‌طوری که نمونه‌های پیشرفته از سطح یک دوربینِ صرف فراتر رفته و کاربردهای مختلفی را شامل می‌شوند. با این وجود، به طور کلی دوربین مداربسته را در دو دسته‌ی آنالوگ و تحت شبکه (IP) تقسیم‌بندی می کنند که مدل های آنالوگ معمولا قیمت ارزان‌تری دارند. از طرف دیگر، دوربین‌های آنالوگ برای نصب نیاز به کابل‌کشی دارند که هزینه‌ی جداگانه‌ای برای آن منظور می‌شود.

اگر از نیازهای پروژه‌ی خود آگاه باشید و امکانات و راه‌حل‌های موجود در سیستم های آنالوگ و IP‌ را هم بشناسید، قطعاُ می‌توانید با هزینه ای مقرون به‌صرفه مدل مناسب دوربین را خریداری کنید.

کیفیت تصویر دوربین

کیفیت تصویر از عوامل آشکار در تعیین قیمت دوربین مداربسته است. مشخص است که هرچه دوربین رزولوشن تصویر بالاتری داشته باشد به طبع قیمت آن هم بیشتر خواهد بود.

لنز دوربین

نوع لنز نیز از فاکتورهای مهم در قیمت دوربین است. به طور کلی، لنزهای دوربین مداربسته ممکن است از نوع ثابت یا متغیر (varifocal) باشند. لنزهای متغیر از آنجا که قابلیت تغییر فوکوس دارند از قیمت بیشتری برخوردار هستند.

سنسور دوربین

تصویر دوربین مداربسته پس از عبور از لنز بر روی سنسور دستگاه تشکیل می شود. از‌این‌رو، این قطعه نقش مهمی در کیفیت و قیمت دوربین خواهد داشت. برای مقایسه سنسور، معمولا اندازه و نوع سنسور در نظر گرفته می شود.

محل نصب دوربین

اینکه دوربین برای فضای داخلی طراحی شده باشد یا فضای خارجی نیز در قیمت آن تاثیر می گذارد. برای مثال، اگر دوربین مورد نیاز شما از نوع ضدآب باشد، طبیعتاً قیمت بیشتری از نمونه های معمولی خواهد داشت.

جنس بدنه دوربین

بدنه دوربین مداربسته را معمولا از جنس‌ پلاستیک و فلز یا ترکیبی از هر دو می‌سازند که نمونه‌های فلزی آن گران‌قیمت‌تر است.

دستگاه ضبط دوربین

دوربین مداربسته زمانی کارکرد مطلوب را دارد که تصاویر آن قابل‌نمایش و ذخیره‌سازی باشد. از‌این‌رو، اینکه چه راه‌حلی برای ثبت تصاویر دوربین در نظر بگیرید هم در قیمت این کالا موثر خواهد بود. معمولاً برای ضبط تصاویر دوربین‌های آنالوگ و تحت شبکه از دستگاه‌های ضبط DVR و NVR استفاده می‌شود که در مدل‌ها و قیمت‌های مختلفی موجود می‌باشند.

گارانتی دوربین

گارانتی و خدمات پس از فروش از فاکتورهای بارز در قیمت دوربین است که نشانه‌ی اعتبار و کیفیت محصول به شمار می‌رود.

سایر عوامل اثرگذار

دوربین‌های مداربسته ممکن است با امکاناتی نظیر سنسور دید در شب، تشخیص حرکت، تشخیص چهره، تعقیب سوژه، شمارش افراد، نقشه گرمایی و … عرضه ‌شوند که از سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت این محصول خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید