وبلاگ

قوانین نصب دوربین مداربسته در راهرو

قوانین نصب دوربین مداربسته در راهرو

قوانین نصب دوربین مداربسته در راهرو و کوچه و درب واحدها و پارکینگهای اختصاصی چیست؟ آیا نصب دوربین در مشاعات جرم است؟یا اینکه با هزینه نصب دوربین در مشاعات آشنایی دارید؟ قوانین نصب دوربین در پارکینگ اختصاصی با نصب دوربین جلوی درب واحد  چه تفاوتی دارد. اگر به دنبال جواب این سوالات هستید در ادامه با فروشگاه اینترنتی هوبانو همراه شوید تا حول این موضوعات گردشی داشته باشیم.

همان‌‌طور که می‌دانید دوربین مدار بسته کاربردی امنیتی دارد. به همین دلیل از این وسیله جهت حفظ امنیت جانی و مالی افراد در اماکن گوناگون نظیر ادارات، کارخانجات، ادارات، شرکت‌ها و منازل مسکونی استفاده می ‌شود. این دوربین‌ها تا حد زیادی به حفظ امنیت، کاهش جرم و شناسایی مجرمین کمک می ‌کنند.

 به طور کلی دوربین‌‌ها گزینه‌ای مناسب جهت برقراری امنیت در اماکن عمومی هستند اما نصب این سیستم‌ها قوانینی دارد که کاربران باید به این قوانین توجه داشته باشند. در این مقاله سعی داریم در مورد قوانین نصب دوربین مدار بسته در راهرو مطالبی را بیان کنیم تا مخاطبین و علاقمندان با این قوانین بهتر آشنا شوند.

مشاعات آپارتمان چیست؟

به زبان ساده مشاعات قسمت‌هایی از ساختمان است که اهالی ساختمان از آن استفاده می ‌کنند و بین همه مشترک است. مانند حیاط، پشت بام، راهروها، پله‌ها، پارکینگ، درب ورودی و خروجی، پنجره، پاگرد و آسانسور

قوانین نصب دوربین مداربسته در راهرو

همان‌طور که در بالا اشاره شد راهرو‌ها از مشاعات ساختمان محسوب می ‌شوند و هر فردی نمی‌تواند اقدام به نصب دوربین نماید. نصب دوربین مدار بسته در راهرو تنها با تصویب هیئت مدیره و تایید کتبی اعضای ساختمان امکان پذیر است و مدیر ساختمان می ‌تواند تعداد و محل نصب دوربین‌ها را تعیین کند. به طور کلی نصب دوربین در قسمتهای خصوصی یا عمومی مانند مشاعات به مجوز قانونی نیاز دارد. پس اگر فردی بدون مجوز اقدام به نصب دوربین کند؛ مجرم محسوب شده و می ‌تواند مورد پیگرد قضایی قرار گیرد.

نصب دوربین در مشاعات جرم است؟

نصب دوربین مدار بسته در این قسمت‌ها باید با رضایت مالکان ساختمان باشد در غیر این صورت مزاحمت تلقی می‌ شود و اگر یکی از اهالی ساختمان شکایت کند؛ تمامی دوربی ن‌ها جمع و برای مجرم مجازات در نظر گرفته می ‌شود.

نظریه مشورتی نصب دوربین در مشاعات

مطابق نظر اداره کل حقوقی قوه قضائیه نیز نصب دوربین در مشاعات نظیر راهروها یا سایر قسمت‌ها اگر با تصویب هیئت مدیره باشد اشکالی ندارد. اما اگر فردی در قسمت‌های مشاعی دوربین نصب کند و سایر مالکان موافق نباشند می ‌توانند برای جمع آوری آن‌ به مراجع قانونی مراجعه کنند.

نصب دوربین در پارکینگ اختصاصی

پارکینگ یکی دیگر از قسمت‌های مشاعی است که نصب دوربین مدار بسته در آن منعی ندارد. برخی ساختمان‌ها فاقد حیاط و نگهبان است و خودروی اهالی ساختمان نیز نزدیک در ورودی قرار دارد. به همین دلیل در این قسمت‌ها باید دوربین نصب شود. از آنجایی که پارکینگ‌ها نیاز به نظارت مستمر دارند؛ بهتر است از دوربین‌های دارای دید در شب در داخل و جلوی درب ورودی و خروجی استفاده شود.

قوانین نصب دوربین مدار بسته در کوچه

معمولا کوچه‌ها اماکنی عمومی هستند و محل رفت و آمد محسوب می‌ شوند. به همین دلیل ساکنین کوچه باید از نصب دوربین آگاه باشند. البته لازم به ذکر است که دوربین نصب شده باید بر روی کوچه نظارت داشته باشد و مزاحمتی برای ساختمان ‌ها ایجاد نکند.

نصب دوربین جلوی درب واحد

اگر همسایگان آگاه باشند ایرادی ندارد اما اگر از این مساله شاکی باشند می‌ توانند به مراجع قانونی شکایت نموده و نسبت به جمع آوری دوربین اقدام کنند.

نصب دوربین در مشاعات بدون اجازه

 نصب دوربین در مشاعات باید با رضایت تمامی ساکنین باشد. در غیر این صورت جرم محسوب می‌ شود.

مخالفت با نصب دوربین مدار بسته در آپارتمان

نصب دوربین مدار بسته در قسمت‌های اختصاصی خود ایرادی ندارد اما در قسمتهای مشاعی نظیر راهروها باید با رضایت همه ساکنین آپارتمان باشد.

هزینه نصب دوربین در مشاعات

هزینه نصب دوربین مدار بسته در مشاعات جز هزینه‌های مشترک ساختمان است و مالکان باید با هم توافق نموده و این هزینه را پرداخت کنند. لازم به ذکراست که پرداخت هزینه‌های مشترک هیچ ارتباطی به متراژ یا مساحت اختصاصی ندارد. هزینه نصب به همراه هزینه نگهداری توسط مدیر محاسبه شده و به هزینه شارژ هر واحد اضافه می ‌شود.

آیا نصب دوربین در آسانسور مانعی دارد؟

نصب دوربین مدار بسته در آسانسور کار ساده‌ای نیست زیرا ساختاری متفاوت دارد و تحرک و رفت و آمد در آن زیاد است. برخی آسانسور ها از قبل محلی برای نصب دوربین توکار دارند که بر روی دیواره آسانسور و بالای دکمه‌‌ها قرار گرفته است. این نوع دوربین تنها لنز آن قابل مشاهده است و با پوششی نشکن محافظت می‌ شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که آسانسور نیز جز قسمت‌های مشترک ساختمان است و نصب دوربین در آن مانعی ندارد فقط باید با رضایت اهالی ساختمان باشد.

آیا نصب دوربین مدار بسته غیر قانونی است؟

همان‌طور که می‌ دانید از دوربین‌ها جهت تامین امنیت استفاده می‌شود و در قانون یا آیین نامه‌ها هیچ گونه منعی برای نصب دوربین وجود ندارد فقط باید با تایید مدیر و ساکنین آپارتمان اقدام به نصب دوربین نمود.

آیا نصب دوربین مخفی مانعی دارد؟

آنچه مسلم است نظارت بر زندگی دیگران کاری نادرست و غیرقانونی است. نصب دوربین مخفی نیز بر خلاف مقررات بوده و جرم محسوب می‌ شود. حتی تصاویری که توسط این دوربین‌ها ضبط می‌ شوند به هیچ وجه قابل استناد نیستند.اما در مواردی که نیاز باشد می ‌توان با مجوز مراجع قانونی برای مدتی معین دوربین مخفی نصب نمود.

جمع بندی نهایی:

همان‌طور که اشاره شد دوربین‌ های مدار بسته در کاهش جرائم و تامین امنیت نقش بسزایی دارند. از این رو نصب این سیستم ‌ها در هیچ جا منع قانونی ندارد. اما تابع قوانینی است که رعایت آن الزامی است. در این مقاله به تعریف مشاعات ساختمان پرداختیم و قوانین نصب دوربین در راهروها، پارکینگ، آسانسور، کوچه و سایر قسمت‌ها را به اختصار بیان کردیم. همچنین به مواردی که نصب دوربین منع قانونی دارد نیز اشاره کردیم. آنچه مسلم است آپارتمان و مجتمع‌های مسکونی برای حفظ امنیت و حراست از خودروها نیاز به دوربین دارند. لذا ضمن آشنایی با قوانین و مقررات می‌ توان اقدام به نصب دوربین نمود.

دیدگاهتان را بنویسید