نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

بهترین دوربین مداربسته صنعتی

بهترین دوربین مداربسته صنعتی

دوربین‌های مداربسته صنعتی به دوربین‌‌های با‌کیفیت و حرفه‌ای که مخصوص برای کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی طراحی شده‌اند گفته می شود. شرکت‌های مطرح در زمینه‌ی ساخت دوربین مداربسته، دوربین‌های صنعتی را با بهره‌گیری از جدیدترین و به‌روزترین فناوری‌ها می سازند. کاربردهای دوربین مداربسته در صنایع و کارخانه‌ها به واقع گسترده است و نه تنها برای ایجاد امنیت، بلکه برای رصد خط تولید و بررسی کیفیت محصول نیز مورد استفاده است.

دوربین صنعتی چیست؟

دوربین صنعتی ممکن است به طیف مختلف دوربین‌هایی گفته شود که در یک محیط صنعتی به کار می‌روند. این تعریف گسترده شامل انواع دوربین‌ها، از دوربین‌های‌ بولت، دام و اسپید‌دام گرفته تا دوربین باکس،تقسیم می‌شود. با این حال، دوربین صنعتی در معنای اخص کلمه، به دوربین‌هایی اطلاق می شود که در سیستم‌هایِ بینایی ماشینی به کار می روند. در این معنا، دوربین صنعتی بیشتر به دوربین‌های باکس (Box) اشاره دارد که عملکرد و کاربردهای ویژه ای دارند.

انواع دوربین‌ صنعتی باکس

دوربین های اسکن خطی (Line Scan) و اسکن منطقه‌ای (Area Scan)

در خط تولید کارخانه‌ها و برای بررسی و تعیین کیفیت محصولات، از دوربین‌های اسکن خطی و اسکن منطقه‌ای استفاده می شود.

دوربین‌ اسکن خطی، با پردازش یک خط پیکسل، امکان تصویربرداری مداوم از خط تولید در سرعت زیاد و با کیفیت بالا را فراهم می‌کند.

دوربین منطقه‌ای، با پردازش ماتریسی از پیکسل‌های یک ناحیه در توقفی کوتاه، یک تصویر دو بعدی کامل را از خط تولید ثبت می‌کند.

دوربین‌های سه‌بعدی

این گونه از دوربین‌، پردازش سه‌بعدی اطلاعات را انجام داده و در فناوری‌های بینایی مصنوعی مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. برای اندازه‌گیری قطعات لجستیک، دوربین‌های‌ سه‌بعدی از دقتی میلی‌متری برخوردارند.

دوربین‌های کد‌خوان

این نوع از دوربین‌‌ها در ابعاد کوچک طراحی شده و برای خواندن بارکد و کد ماتریسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین مدل دوربین باکس

شرکت های گوناگونی در زمینه‌ی ساخت دوربین های باکس فعالیت دارند و این دوربین‌ها با مشخصات،کیفیت و قیمت‌های مختلف در بازار عرضه می شوند. با در نظر داشتن این موضوع و با توجه به کاربردهای متفاوت، صحبت از بهترین مدل دوربین صنعتی کار چندان راحتی نیست و بررسی تمامی دوربین‌های باکس موجود در بازار تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. برای برگزیدن بهترین نوع دوربین باید به فاکتورهای مختلف توجه کرد و کاربردهای صنعتی دوربین را در نظر گرفت.

برندهای مطرح هایک ویژن، داهوا، هیتاچی، اکسس، باسلر، سونی، و بسیاری نام‌های دیگر، در زمینه‌ی ساخت دوربین‌های باکس فعالیت داشته و دوربین‌های‌ صنعتیِ هوشمند و با کیفیتی را عرضه کرده‌اند. برند داهوا به ویژه در زمینه‌ی ساخت و عرضه‌ی دوربین‌های هوشمند و بینایی ماشینی، نامی سرآمد به شمار می‌رود.

نکات مهم در انتخاب دوربین مداربسته صنعتی

  • مقاومت و استحکام دوربین در برابر ضربه از مهم‌ترین فاکتورهای دوربین مداربسته‌ مناسب برای کارخانه‌هاست، زیرا در چنین محیط‌هایی احتمال ضربه و آسیب به دوربین بیشتر است.
  • برای پوشش محیط وسیع کارخانه و جلوگیری از سرقت، به دوربین‌های مداربسته ۳۶۰ با رزولوشن بالا نیاز خواهد بود.
  • شیوه ی انتقال سیگنال در دوربین‌های صنعتی فاکتور بسیار مهمی است. در محیط‌های صنعتی با مساحت بیش از ۱۵۰ متر، استفاده از کابل و رابط BNC کارآمد نیست و انتقال سیگنال با مشکل مواجه خواهد بود. از این نظر، برای تامین برق و انتقال سیگنال در محیط‌ وسیع کارخانه‌، از دوربین‌های مداربسته IP‌ با سوئیچ‌‌های POE، استفاده می شود.
  • به‌طور کلی، برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته صنعتی، با توجه به داخلی یا خارجی بودن محل نصب، باید به مقاومت دوربین در برابر شرایط آب و هوایی، رزولوشن، نوع سیستم انتقال سیگنال و نوع لنز دستگاه توجه کرد.