وبلاگ

دزدگیر اماکن بر چه اساسی کار می کند؟

دزدگیر اماکن بر چه اساسی کار می کند؟

دزدگیرهای امکان، علی‌رغم شکل و انواع گوناگونی که دارند، اکثرا از یک سیستم و ساختار مشابه تبعیت می‌کنند. در سیستم دزدگیر اماکن، مرز و محدوده مجاز تنظیم می‌شود، تا هر فرد یا عاملی که از این محدوده گذر کند، به وسیله حسگر تشخیص داده شده و سیستم دزدگیر فعال شود. دزدگیرها معمولا دارای یک مدار باز و یک مدار بسته هستند، در حالت مدار باز، آلارم و سیستم هشدار دزدگیر فعال است و در حالت مدار بسته، آلارم خاموش می‌شود؛ باز و بسته کردنِ مدار و روشن و خاموش کردنِ دزدگیر، توسط کلید یا سوئیچ پنل و قفل رمزی دستگاه و با ریموت کنترل انجام می‌گیرد. دزدگیرهای اماکن جدید، علاوه بر سیستم آژیر و هشدار، به تماس‌گیرنده سیم کارتی نیز مجهز شده‌اند و قابلیت ضبط تصویر و صدای محیط را دارند. همچنین، سیستم دزدگیر، برای تامین شارژ دستگاه در مواقع قطع برق، از یک باتری داخلی پشتیبانی می‌‌کند.

اجزاء اصلی سیستم‌های اعلام سرقت اماکن

  • پنل کنترل مرکزی
  • حسگرها یا سنسورها
  • بخش تماس گیرنده
  • آژیر دزدگیر
  • ریموت کنترل
  • دوربین های نظارتی با سیم یا بدون سیم

عملکرد بخش‌های مختلف دزدگیر اماکن چگونه است؟

سیستم دزدگیر بر مبنای حراست و پایشِ نقاط حساس و ورودی‌هایِ محل عمل می‌کند. بدین منظور، حسگرها یا چشمی‌ها در نقاط حساس نصب می‌شوند و یک پنل کنترل مرکزی نقش هماهنگ‌کننده و مغز اصلی سیستم را بر عهده می‌گیرد. هر کدام از اجزاء دزدگیر، با توجه به عملکرد و نقشی که در سیستم اعلام سرقت دارند، از ساختار مخصوص خود پیروی می‌کنند.

پنل مرکزی

هسته اصلی دستگاه دزدگیر به شمار می‌رود که پیام‌ها و اطلاعات حسگرها را دریافت کرده و فرمان‌های لازم را به هشداردهنده‌ها می‌فرستد. پنل مرکزی به طور معمول دارای یک نمایشگر برای انجام تنظیمات دستگاه است. پنل مرکزی از راه دور با ریموت کنترل و تلفن همراه نیز قابل تنظیم است.

حسگرها

حسگر شاید مهم‌ترین بخش‌ سیستم دزدگیر اماکن باشد. حسگرها انواع تغییرات فیزیکی در محیط، مثل تغییرات حرارت، فشار، نور، رطوبت و غیره را تشخیص می دهند. در سیستم‌های اعلام سرقت با توجه به سطح امنیت مورد نیاز از حسگرهای مختلفی استفاده می شود.

حسگر حرکتی مادون قرمز PIR

سنسور مادون قرمز کنش‌گیر یا Passive Infra Red، هر منبع تابش امواج مادون قرمز، مثلا حرارت بدن انسان را، شناسایی می کند. وقتی منبع تولید امواج مادون قرمز در محیط حرکت کند، جا‌به‌جایی به صورت تفاوت دمای بدن و دمای اتاق تشخیص داده شده و حسگر به کار می افتد. این حسگر برای تشخیص نیازی به انتشار امواج انرژی در محیط ندارد و از این جهت به آن کنش‌گیر گفته می شود.

حسگر مغناطیسی در و پنجره

حسگر مغناطیسی یا مگنت، یک حسگر مجاورتی است که تغییرات فشار را در یک محیط مغناطیسی شناسایی می کند. از حسگرهای مغناطیسی برای کنترل باز و بسته شدن در و پنجره ها استفاده می شود.

آژیر یا بلندگو

بلندگو یا آژیر هشدار اصلی دستگاه دزدگیر است و معمولا در بیرون از ساختمان و در ارتفاعی دور از دسترس نصب می‌شود. بلندگو سیگنال‌هایِ پنل مرکزی را به‌صورت با‌سیم یا بدون سیم دریافت می‌کند.

تماس گیرنده

دزدگیر ممکن است به سیستم تلفن کننده خودکار نیز مجهز باشد. بخش تلفن‌کننده در هنگام بروز موارد خطر، به‌وسیله‌ی فرمان پنل مرکزی به کار افتاده و با شماره‌های ذخیره شده در حافظه تماس می‌گیرد و پیام ضبط‌شده توسط کاربر را پخش می‌کند.

دوربین‌های مداربسته نظارتی

دوربین‌های مداربسته امکان پایش مناطق حساس را از راه دور فراهم آورده‌اند. انتقال تصویر و ارتباط دوربین‌ها با کنترل پنل، به دو صورت با سیم و بدون سیم ممکن است. به‌دلیل دشواری‌های سیم‌کشی، اغلب دوربین‌های مداربسته جدید، از نوع وایرلس بوده و از راه دور تصاویر را انتقال می‌دهند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید