وبلاگ

دوربین مداربسته موتورایز

دوربین مداربسته موتورایز

موتورایز (Motorized) یک فناوری برای لنز دوربین های مداربسته است. دوربین هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند، لنزشان از راه دور و از طریق دستگاه DVR‌ و گوشی همراه، قابل تنظیم و کنترل است. تنظیمات لنز دوربین مداربسته بسیار مهم است تا تصویری با کیفیت و قابل تشخیص ثبت شود.

لنز دوربین مداربسته و فاصله کانونی

لنز از اساسی ترین بخش های هر دوربینی به شمار می رود و نقش آن کنترل تصویری است که بر روی سنسور تشکیل می شود.

فاصله ی کانونی لنز، به معنای فاصله ی اپتیکالی است که نور همگرا شده تا تصویری واضح بر روی سنسور دوربین تشکیل شود. در نتیجه، فاصله ی کانونی ارتباط مستقیمی با زاویه دید و بزرگنمایی تصویر دارد. هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، زاویه دید باریک تر شده و بزرگنمایی بیشتر می شود.

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

زوم دیجیتال در تمامی دستگاه های دوربین با رزولوشن بیش از ۱۰۸۰ پیکسل فراهم است و پس از ضبط، تصاویر قابلیت زوم دیجیتال دارند. در واقع، زوم دیجیتال به واسطه ی بزرگ کردن پیکسل های تصویر صورت می گیرد و بدی آن در این است که کیفیت تصویر را بسیار پایین می آورد.

روش دیگر برای زوم تصویر، زوم اپتیکال است. وقتی به صورت دستی فاصله ی لنز تا سنسور دوربین را تغییر می‌دهیم، از روش اپتیکال زوم استفاده می کنیم. مزیت روش اپتیکال این است که با بزرگنمایی کیفیت و وضوح تصویر حفظ شده و قابلیت نظارت دوربین از فاصله های بسیار دور هم ممکن می شود.

زوم اپتیکال لنز موتورایز

برای تنظیم اپتیکال زوم، دو حالت عمده وجود دارد. حالت اول همان زوم دستی یا وری فوکال است که لنز دوربین باید به طور دستی تنظیم شود. حالت دیگر، استفاده از زوم موتورایز است. در این حالت لنز وری فوکال موتورایز در درون دوربین تعبیه می شود و از فاصله دور به وسیله DVR‌ و NVR می توان آن را فعال کرد. قابلیت کنترل از راه دور لنز موتورایز محدود به دستگاه های DVR و NVR نیست و با نصب نرم افزار و اپلیکیشن مخصوص بر روی گوشی موبایل و کامپیوتر نیز می توان تنظیمات لنز را انجام داد.

قابلیت تنظیم لنز موتوردار در دوربین مداربسته

به وسیله ی تکنولوژی موتورایز می شود زاویه دید، فاصله ی کانونی، فوکوس اوتوماتیک و زوم دوربین را کنترل و تنظیم کرد.

لنز دوربین های مداربسته موتورایز از این جهت که از فاصله ی دور قابل استفاده و تنظیم هستند، بسیار کاربردی‌اند. در دوربین مداربسته موتورایز، کاربر می تواند در هنگام ضبط با فشار دادن یک دکمه تصویر را زوم کند. البته باید در نظر داشت که با این کار زاویه دید دوربین محدود شده و چون دوربین های موتورایز معمولی قابلیت چرخاندن دوربین را ندارند، منطقه ی کمی را تحت پوشش خواهند داشت. اگر می خواهید لنز دوربین حرکات پن و تیلت و زوم را هم زمان انجام دهد، باید دوربین های مداربسته ی اسپید دام را خریداری کنید که لنز آنها تماما موتورایز است.

دوربین موتورایز داهوا

با توجه به آنچه که گفته شد، در هنگام انتخاب دوربین مداربسته باید به نوع لنز دوربین توجه ویژه ای کرد. داهوا یکی از شرکت های مطرح و پیشگام در زمینه ی ساخت و عرضه ی دوربین مداربسته است که دارای انواع طرح ها و مدل های دوربین های نظارتی با فناوری موتورایز است. در پارت کدهایِ دوربین های این برند، حرف Z نشانگر لنز دوربین موتورایز خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید