نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

فناوری DLNA‌ در دوربین مداربسته

فناوری DLNA‌ در دوربین مداربسته

فناوری DLNA‌ در دوربین مداربسته  اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط گروهی از شرکت های الکترونیکی، به رهبری شرکت اینتل، برای تعریف ساختار ارتباطی بین دستگاه های مختلف معرفی شده است.

این تکنولوژی که مخفف Digital Living Network Alliance‌ است، پروتکلی استاندارد محسوب می شود که از طریق آن می توان تصاویر دوربین های مداربسته را در بستر شبکه های تحت آی پی، بر روی دستگاه های کامپیوترِ شخصی و تلویزیون‌هایی که از این فناوری پشتیبانی دارند، به آسانی مشاهده نمود. بنابراین، به کمک این پروتکل، تمام دستگاه هایی که گواهی DLNA را داشته باشند به راحتی به یکدیگر متصل می شوند.

از زمانی که DLNA‌ روانه بازار شده است، ابزارهای مختلفی به این فناوری سازگار شده اند. در حال حاضر ، انواع دستگاه های سینمای خانگی، تبلت ها و تلفن های هوشمند، اسپیکرها، گیرنده های ماهواره و کنسول های بازی با این فنا وری سازگار هستند. حتی نرم افزارهای رایانه ای نیز با این تکنولوژی سازگاری یافته اند و به طور مثال، ویندوز مدیا پلیر که همه احتمالا از آن حداقل یک بار استفاده کرده اند، از این فناوری پشتیبانی دارد.

فناوری DLNA

اما به طور خاص فناوری DNLA‌ به چه کار می آید و عملکرد آن چگونه است؟

اگر شما تا به حال خواسته باشید تصاویر ضبط شده بر روی تلفن هوشمند خود را به تلویزیون انتقال دهید، احتمالا با مشکلات و دردسرهای این کار به خوبی آشنا هستید.

همان طور که گفته شد، DLNA برای اتصال دستگاه های مولتی مدیا به یکدیگر کاربرد دارد. از مزیت های این فناوری این است که از ارتباط وایرلس Wi-Fi‌ پشتیبانی می کند و بدون احتیاج به سیم می توان دستگاه ها را به هم متصل کرد. فرض کنید می خواهید فیلم‌های روی موبایل را بر روی صفحه نمایش خانگی تان مشاهده کنید. اگر هم موبایل و هم نمایشگر شما گواهی DLNA داشته باشند، به راحتی می توانید بدون نیاز به سیم و کابل، فیلم ها را به نمایشگر انتقال دهید و آنها در صفحه بزرگ مشاهده کنید.

در فناوری DLNA‌، ابزارها از پروتکل شبکه UPnP استفاده می کنند و در شبکه های محلی به صورت Plug and Play به هم‌دیگر وصل می شوند. البته باید توجه داشت که برای پخش شدن فایل ها، علاوه بر داشتن گواهی DLNA، باید هر دو دستگاه از فرمت مدنظر نیز پشتیبانی کنند.

کاربرد DLNA در دوربین های مداربسته

تکنولوژی DLNA‌ در سیستم های مداربسته کاربردهای گسترده ای می تواند داشته باشد. اگر دوربین های مداربسته شما به فناوری DLNA‌ سازگاری داشته باشند، بدون احتیاج به دستگاه های ضبط  DVRیا NVR ، می توانید دوربین ها را به تلویزیون یا کامپیوتر وصل کرده و از آن‌ها برای استریم تصاویر استفاده نمایید.

از این رو، فناوری DLNA به ویژه برای مانیتور کردن تصاویر دوربین های مداربسته در مغازه ها مورد استفاده می باشد؛ چراکه  به کمک فناوری DLNA‌ می توان تصاویر دوربین های مداربسته‌ی مختلف را، بدون نیاز به نصب یک رایانه اختصاصی، و بر روی نمایشگرِ سازگار، مشاهده نمود. در این حالت، حتی امکانِ نمایشِ هم‌زمانِ تصاویر نیز وجود دارد و می توان نمایشگر را در نزدیکی صندوق قرار داد و از آن برای نظارتِ بخش هایِ مختلف استفاده کرد.