نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

پروتکل ONVIF در دوربین مدار بسته چه می‌کند؟

پروتکل ONVIF در دوربین مدار بسته

ONVIF به عنوان پروتکل استاندارد مورد استفاده در اکثر تولیدکنندگان دوربین های IP و سیستم های نظارت تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد. واژه ONVIF مخفف Open Network Video Interface Forum (انجمن ارتباط باز نظارت تصویر تحت شبکه) است. این پروتکل با هدف حل مشکل همکاری و ارتباط بین تجهیزات نظارت تصویری IPبوجود آمده است. پروتکل ONVIF در دوربین مدار بسته به عنوان رابطی بین دوربین های IP با سیستم های مدیریت تصویر VMS شناخته شده است . این قابلیت می تواند، ارتباط چندین دوربین را با NVR از برندهای متفاوت و برعکس، برقرار کند. در یک کلام ONVIF باعث شده که محصولات از شرکت‌ها و برندهای مختلف در کنار یکدیگر بدون مشکل کار کنند.

تاریخچه پیدایش پروتکلONVIF در دوربین مدار بسته:

پروتکل ONVIF برگرفته از نام شرکت تجاری است. این مجموعه با مشارکت سه شرکت اکسیس، بوش و سونی در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده است. پروتکل ONVIF، به منظور یکپارچه سازی سیستم‌های امنیتی صدها تولید کننده مختلف  با همدیگر، در سراسر جهان شکل گرفته است. به گونه ای که پشتیبانی از پروتکل ONVIF، یکی از امتیازات قابل توجه مشتریان در هنگام خرید محصولات تحت شبکه است. درگذشته زمانی که کاربر یک دوربین تحت شبکه با یک دستگاه NVR (ضبط کننده فیلم ویدیویی شبکه) خریداری میکرد باید دقت میکرد که بتواند ارتباط این دو را برقرار کند. اما امروزه با استفاده از پروتکل ONVIF، این دستگاه ها می توانند با هر دستگاه دیگری ارتباط برقرار کنند، بنابراین مشتری آزادی انتخاب بیشتری خواهد داشت.

پروتکل ONVIF در دوربین مدار بسته:

هر دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) برای تبادل اطلاعات از پروتکل ارتباطی مختص خود استفاده می کند. پروتکل ONVIF دوربین مداربسته IP مانند زبان قابل فهم برای انسان است. پروتکل ONVIF در واقع یک زبان جهانی برای ایجاد یک استاندارد مشترک در نحوه ارتباط دوربین های مداربسته تحت شبکه است. این امکان باعث شده، دوربین های با پروتکل‌های متفاوت، امکان برقراری ارتباط تحت یک نرم افزار را در شبکه داشته باشند. پروتکل ONVIF با هدف ایجاد یک استاندارد جهانی بین برندهای مختلف دوربین‌های تحت شبکه، بدون توجه به تولید کنندگان آن طراحی و به بازار عرضه شده است.

مزایای پروتکل ONVIFدر دوربین مدار بسته

  1. آزادی عمل برای انتخاب سخت افزار از هر سازنده استاندارد از مهمترین مزایای پروتکل ONVIF است.
  2. پروتکل ONVIF امکان عملکرد آزاد بین تمام شرکت ها و سازمان ها را فراهم می‌سازد.
  3. با این استاندارد، دیگر کاربر به یک راه حل و تکنولوژی اختصاصی و منحصر به فرد وابسته نیست.
  4. پروتکل ONVIF اکثر مزایایی که دوربین مداربسته تحت شبکه را ارائه می دهند را با خود به همراه دارد.
  5. این پروتکل قابلیتی استاندارد جهت ارتباط بین دستگاههای ویدئویی تحت شبکه است
  6. صرف جویی در ادغام برنامه های راه اندازی اختصاصی به همراه قابلیت های بروز دنیا، مزیت دیگر این استاندارد است.
  7. پروتکل ONVIF هر سازنده خود را با ONVIF و در نتیجه با سازنده دیگر منطبق میکند.
  8. ایجاد قابلیت همکاری بین محصولات ویدئویی تحت شبکه بدون در نظر گرفتن شرکت سازنده از مزایای دیگر این پروتکل است.

معایب پروتکل ONVIF در دوربین مدار بسته

اکثر سیستم های امنیتی با پرو تکل ONVIF سازگاری دارند. اما کاربران هنگام نصب دستگاه‌های با نشان ONVIF ممکن است با مشکلاتی مانند عدم توانایی دستگاه NVR در پیدا کردن دوربین های تحت شبکه و یا عدم قابلیت تشخیص حرکت مواجه شوند. برای این منظور:

  •  باید اطمینان حاصل کنند دستگاهی که نصب کرده‌اید با استاندارد ONVIF هم‌خوانی دارد. بعضی از تولیدکنندگان سود جو با اینکه محصولاتشان استاندارد ONVIF را ندارند، برای کشاندن مشتریان به سمت خود به صورت سوری محصولاتشان را با این نشان علامت‌گذاری می‌کنند.
  • از طرف دیگر تنها سازگاری با پروتکل ONVIF کافی نیست؛ دوربین‌‌های مدار بسته مبتنی بر IP باید با یکی از پروفایل‌های     ONVIF نیز سازگاری داشته باشند تا بتواند با این استاندارد هماهنگ شود.

ویژگی های پروتکل ONVIF در دوربین مدار بسته

نمونه‌ای از قابلیت‌های مختلف قابل استفاده در این تجهیزات عبارتند از اخطارهای هشداردهنده، تجزیه و تحلیل ویدئوضبط شده، صدا و کنترل دوربین PTZکه به نسخه یا ورژن پروتکل بستگی دارد. امروزه نسخه های X.2 پروتکل ONVIF از پروفایل‌های مختلفی تشکیل شده اند. هر پروفایل از قابلیت ارتباط خاص و از ویژگی بین دستگاهی خاصی پشتیبانی می‌کند. اینک توضیحی کوتاه از ویژگی پروفایلی خواهیم داشت.

پروفایل S :  سیستم‌های ویدئویی IP مانند صوت و تصویر, کنترلهای PTZ

پروفایل : C سیستم‌های کنترل دسترسIP ، مانند کنترلگر درب، مدیریت اعتبارنامه

پروفایل: G  ذخیره سازی، ضبط، بازیابی و جستجوی ویدئو

پروفایل Q : پیکربندی دستگاه و مدیریت بخشهای TLS

پروفایل A : بازیابی و باز خوانی اطلاعات ، پیکربندی فیزیکی (PACS) مانند برنامه ها و قوانین دسترسی

پروفایل : T پشتیبانی تصویری با استفاده از فرمت‌های رمزگذاری، تنظیمات ویدوئی و رخدادهای هشداری

نسخه‌های مختلف پروتکل ONVIF

بعد از گذشت سالیان سال از تکنولوژی ONVIF، نسخه‌های متعددی از این پروتکل به بازار ارائه شده است که تعدادی از آنها را نام می‌بریم.

ONVIF 1.0
ONVIF 2.0
ONVIF 2.2
ONVIF 2.4
ONVIF 2.5

نتیجه گیری

در بحث فوق مروری کوتاه بر کارکرد پروتکل ONVIF در دوربین مداربسته داشتیم. قبل از اقدام به خرید از کارشناسان و افراد آگاه این حوزه در خصوص شرایط امکانات موجود در دوربین های مدار بسته، حتما” مشاوره بگیرید. کیفیت بالای محصولات ما از مارکهای مطرح دنیا باعث شده تا کاربران و مصرف کنندگان عزیز به ما اطمینان داشته و ایده های نو در خرید بروزترین سیستمهای نظارتی را، به ما بسپارند. فروشگاه اینترنتی هو بانو با داشتن سابقه ای درخشان در زمینه فروش انواع  دستگاههای امنیتی، منصفانه ترین  قیمتهای متناسب با امکانات دستگاهها را، عرضه خواهد داشت.  لطفا جهت استعلام و سفارش انواع تجهیزات دوربین مدار بسته، با گروه متخصص استودیوی معماری فراز همراه باشید.