وبلاگ

انواع میکروفن در دوربین مداربسته

انواع میکروفن در دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته علاوه بر ثبت تصاویر، صدای محیط را هم می توانند شنود کنند. مطمئناً وجود یک میکروفن در کنار دستگاه دوربین، مزیت هایی دارد. برای مثال، شما می توانید بدون این که در محل حضور داشته باشید، صدای محیط را بشنوید، که این امر به ویژه برای والدینی که از دوربین کودک استفاده می کنند سودمند خواهد بود. میکروفن از اکسسوری های مورد نیازی است که می تواند امنیت سیستم ایمنی شما را ارتقاء دهد. البته درباره‌ی ضبط صدا نسبت به ضبط تصویر حساسیت‌هایِ بیشتری وجود دارد و بهتر است قبل از استفاده عمومی، قوانین مربوط به این موضوع را در محل زندگی خود بررسی کنید.در این مطلب ،انواع میکروفن در دوربین مداربسته را بررسی خواهیم کرد.

میکروفن وسیله ای است که امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. میکروفن ها به صورت های مختلف تولید می شوند و هر کدام از کیفیت و حساسیت مخصوصی برخوردار هستند. اکثر دوربین های مداربسته‌ی امروزی یا میکروفن داخلی دارند یا پورتی مخصوص برای اتصالِ میکروفنِ خارجی برای آنها در نظر گرفته شده است.

برد میکروفن وظیفه‌ی پردازش و تبدیل امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی را بر عهده دارد. برای ضبط صدا، میکروفن باید به دستگاه DVR متصل شده باشد، و برای این کار از فیش AV استفاده می شود. اگر از چند میکروفن استفاده می کنید، لازم است دستگاه DVR نیز از تعداد کافی پورتِ صدا پشتیبانی کند.

میکروفن ها به برق زیادی احتیاج ندارند و فیشِ برقِ تعبیه شده را می توان به یک منبع تغذیه ۱۲ ولت وصل کرد یا حتی از برق دستگاه دوربین برای تأمین انرژی میکروفن استفاده کرد.

مدل های مختلف میکروفن برای دوربین مداربسته

میکروفن گلفیمیکروفن مدادی یا سوزنی: نوعی میکروفن کوچک است که به دلیل کوچکی به عنوان میکروفن مخفی شناخته شده و در جاهای مختلف از جمله محفظه داکت قابل نصب است.

میکروفن گلفی: این نوع میکروفن کم حجم و سبک است و شبیه به توپ گلف طراحی شده است. میکروفن گلفی برای محیط های ۵ تا ۱۵۰ متر قابل استفاده است و فرکانس های ۳۰۰ هرتز تا ۵ کیلو هرتز را ثبت می کند.

میکروفن باکس یا جعبه ای: این میکروفن به صورت جعبه ای مستطیلی شکل است و پیچی برای تنظیم صدا بر روی آن تعبیه شده است. میکروفن باکس محدوده فرکانس ۱۰۰ تا ۵۵۰۰ هرتز را پوشش می دهد.

میکروفن یک سویه یا چندین سویه

میکروفن ها به طور کلی از نظر کیفیتِ ضبط و تفکیکِ صدایِ محیط، ممکن است یک سویه یا چندین سویه باشند. میکروفن های چندین سویه صدا را از همه طرف دریافت می کنند که محدوده گسترده تری را شامل می‌شود ولی طبیعتاً نویز و صدای مزاحم نیز بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر، میکروفن های یک سویه یک جهت را پوشش می دهند و هرچند که محدوده‌ی دریافتِ صدا بسته‌ است اما کیفیتِ ضبط نیز بالاتر می رود.

دوربین های میکروفن دار

بسیاری از دوربین های جدید که در بازار موجود می باشند دارای میکروفن بوده و از قابلیت ضبط صدا پشتیبانی می کنند. میکروفنِ دوربین معمولاً به صورت سوراخی کوچک بر بدنه دستگاه قابل مشاهده است. قابلیت ضبط صدا در تنظیمات دوربین قابل فعال سازی است.

کیفیتِ ضبط صدا در میکروفنِ داخلیِ دوربین مداربسته، به مدل و برند تولیدکننده بستگی دارد و محدوده مشخصی را پوشش می دهد. در حالت کلی بهتر است دوربین هایِ میکروفن‌دار را در نزدیکیِ محل های شلوغ و پر سر و صدا قرار ندهید تا صدا با بهترین کیفیت و بدونِ خش‌خش ضبط شود.

اصولاً برای اینکه صدا نویزی نداشته باشد، بهتر است برای کابلِ میکروفن از کابلِ کواکسیالِ شیلددار استفاده کنید و در هنگام سیم‌کشی نیز کابل را با فاصله مناسب از برق فشار قوی نصب نمایید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید