وبلاگ

دزدگیر با سیم یا بدون سیم؟

دزدگیر با سیم یا بدون سیم؟

دزدگیرهای اماکن نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت بر عهده دارند. برای اینکه بتوان بهترین سیستم دزدگیر را برای محل مورد نظر انتخاب کرد باید با انواع سیستم های دزدگیر آشنا بود. یکی از عمده ترین تفاوت های سیستم های دزدگیر، نحوه ارتباط حسگرها و دوربین ها با سیستم دزدگیر است. بر این اساس، دزدگیرها به دو نوع سیمی و بدون سیم تقسیم بندی می شوند. در ادامه این دو مورد را بررسی می کنیم و امتیازها و کاستی های هر کدام را بر خواهیم شمرد.

راه اندازی دزدگیر با سیم و بدون سیم

سیستم بدون سیم به آسانی و ظرف مدت یکی دو ساعت راه اندازی می شود. سیم کشی اما ممکن است یک یا چند روز به طول بیانجامد. همچنین، در اغلب موارد، برای اجرا و فعال کردن دزدگیر سیمی به سیم کش و نصاب متخصص احتیاج خواهد بود.

هزینه

پنل مرکزی دزدگیر سیمی ارزان‌تر است، اما با توجه به هزینه ی نصب، راه اندازی و سیم کشی، و خرجی که برای تامین کابل مورد نیاز می شود، احتمال دارد هزینه‌ تمام شده برای دزدگیر سیمی بیشتر از دزدگیر بدون سیم شود. البته محاسبه‌ی هزینه‌ تمام شده بستگی به محیط و فاصله‌ی سنسورها از پنل مرکزی دارد و در شرایطی که نیاز به سیم کشی در فاصله های طولانی نباشد شاید هزینه دزدگیر سیمی مقرون به صرفه تر تمام شود.

تامین انرژی

دزدگیرهای بدون سیم دارای باتری بکاپ و پشتیبان هستند. این باتری هر چند سال باید تعویض شود که خود هزینه ای جدا محسوب می شود.  تامین انرژی سنسورهای با سیم اما از طریق منبع تغذیه مرکزی انجام می گیرد.

از مزیت های دزدگیر سیمی، عدم نیز به باتری است که باعث می شود دیگر دغدغه ی تعویض باتری وجود نداشته باشد.

ارتباط با سیم

ارتباط از طریق سیم، باعث برطرف شدن احتمال تداخل سیگنال ها می شود. دوربین های مداربسته سیمی که با کابل به دستگاه ضبط کننده متصل شده اند، تصاویر را بدون تداخل انتقال خواهند داد.

ارتباط بدون سیم

در دزدگیر بدون سیم ارتباط میان سنسورها دوربین و بخش های مختلف، وایرلس و بدون نیاز به سیم انجام می‌شود. سیستم بی سیم دوربین، از راه دور و از طریق تلفن همراه قابل نظارت و تنظیم است. دزدگیر بدون سیم به خوبی با سیستم های هوشمند و اتوماسیون خانگی قابل ادغام است.

انعطاف پذیری

دزدگیر بدون سیم از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و سنسورهای آن در نقاط دور از دسترس نیز قابل نصب است.

سنسورهای سیستم امنیتی بدون سیم در مناطق دورتر و نقاطی که به سختی امکان سیم کشی وجود دارد نصب می شوند. از این جهت، دزدگیر بدون سیم می تواند امنیت را در دور دست ترین مناطق فراهم بیاورد.

از طرف دیگر، افزودن زون و منطقه‌ی تحت حفاظت جدید در سیستم بدون سیم به راحتی قابل انجام است، اما برای انجام این کار در دزدگیر سیمی، به سیم‌ کشی مجدد نیاز خواهد بود.

به طور کلی، معمولا به دلیل دشواری سیم کشی، این روش برای طولانی مدت و در محل های دائمی مورد استفاده است. از این نظر، در اماکن اجاره ای که امکان جابه‌جایی وجود دارد، استفاده از سیستم های بدون سیم انتخاب بهتری است.

زیبایی

از نظر ظاهری، حذف سیم کشی در دزدگیر بدون سیم، زیبایی محیط را تحت الشعاع قرار نخواهد داد. با این حال، سیم کشی ممکن است به صورت توکار انجام شود که در آن صورت این عیب دیگر چندان بروز پیدا نخواهد کرد.

آسیب پذیری

کابل های سیمی ممکن است توسط حیوانات جونده خورده شده یا دچار آسیب شوند، زدوده شدن سیم ها در دزدگیرهای وایرلس باعت برطرف شدن این ایراد شده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید