وبلاگ

دوربین تشخیص حرکت چیست ؟

دوربین تشخیص حرکت

در سال های اخیر قابلیت های مفیدی به سیستم های نظارتی افزوده شده است. دوربین های مداربسته، جدای از امکانات تصویربرداری که در اختیار کاربر می‌گذارند دارای قابلیت های خاص دیگری نیز هستند که کمک زیادی به کاربران از لحاظ راحتی و صرفه اقتصادی می کند. از فناوری های تشخیص چهره و آنالیز هویت در دوربین مدار بسته گرفته تا فناوری تشخیص حرکت که در این دوربین ها در ایجاد تحیر برای کاربران نقش اساسی داشته است. فناوری تشخیص حرکت (Motion Detection) یکی از قابلیت‌های پیشرفته سیستم پردازش تصویر در دوربین های مداربسته است. این امکان در سیستم‌های مداربسته جدید، حرکت اشیاء و افراد در تصویر را تشخیص  می دهد و به شما کمک می کند پس از شناسایی حرکت، عملکرد مناسبی نسبت به آن داشته باشید. به همین دلیل است که در این مقاله می خواهیم به ساز و کار فناوری دوربین تشخیص حرکت بپردازیم.

نحوه کار دوربین های تشخیص حرکت

دستگاه های ضبط پس از راه اندازی به صورت اتوماتیک بر روی حالت ضبط Continues قرار دارند. بطوری که به صورت ۲۴ ساعته تمام تصاویر دریافتی چه ضروری و چه غیر ضروری از دوربین ها را ضبط می کنند. ساده‌ترین حالت، قابلیت تشخیص حرکت با ذخیره سازی یک فریم از اطلاعات تصویر و سپس مقایسه آن با فریم بعدی صورت می‌پذیرد تا نهایتا سیستم درباره تغییر صورت گرفته تصمیم گیری کند. با فعال کردن قابلیت تشخیص حرکت هرگاه سوژه متحرکی وارد تصویر شود دستگاه شروع به ضبط می کند. در صورتی‌ که تغییر در سطح روشنایی توسط سیستم تایید شود و شما سیستم مداربسته خود را به سیستم آلارم متصل کرده باشید ، آن وقت آلارم به صدا در خواهد آمد. حال شیء سرزده می‌تواند یک موش یا یک انسان باشد. سیستم قادر به تشخیص این دو از یکدیگر نیست.

در این روش به صورت پی در پی تصاویر مورد مقایسه قرار می گیرند و اگر در تعداد کافی و مشخصی از پیکسل های موجود در فریم ها تغییری رخ دهد، نرم افزار دوربین، حرکت شیء را تشخیص می دهد. اگر آلارم تنها بر روی مانیتور صدا کند، احتمال دارد علت آن از میدان دید دوربین خارج شود.  اما در صورتی‌ که سیستم را بر روی حالت ضبط بی وقفه تنظیم کرده باشید، امکان بازبینی صحنه وجود خواهد داشت.

مزایای استفاده ازدوربین  Motion Detection

امروزه بسیاری از قابلیت های تصویری اضافه شده به سیستم های امنیتی با کاهش هزینه ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم همراه است. برای مثال اگر چنین قابلیت هایی نبودند  نیاز به استخدام  اپراتور برای رصد دوربین ها  بصورت مداوم داشتیم. ولی با وجود قابلیت فناوری تشخیص حرکت دوربین‌ها نیاز به حضور فیزیکی نیروی انسانی نداریم.

عملکرد حفاظتی بالاتر:

اگر عملکرد دوربین های معمولی را با دوربین های تشخیص حرکت مقایسه نمایید، متوجه خواهید شد که دوربین تشخیص حرکت امنیت بیشتری را نسبت به دوربینهای معمولی فراهم می کنند. همچنین در بحث تامین امنیت محل سکونت یا محل کار نیز، این دوربین ها دارای کارایی به مراتب بیشتر و بهتری نسبت به دوربین های معمولی هستند.

کارایی بالاتر:

 اگر از لحاظ کارایی این دوربین ها را با دوربین های معمولی مقایسه نماییم، کارایی دوربین های تشخیص حرکت بسیار بالاتر خواهد بود. امتیاز این کالا از این لحاظ است که دوربین تشخیص حرکت تنها صحنه های مهم را ضبط می کند و سایر تصاویر تکراری یا اضافی،حذف می شوند. از این جهت فضای ذخیره سازی یا هارد دیسک محفوظ می ماند. تنظیمات این دستگاه ها به گونه ای است که دوربین پس از تشخیص حرکت شروع به ضبط می کند، از این لحاظ فضای کمتری از هارد اشغال می‌شود و فقط صحنه هایی را که لازم است ثبت میشود. این امر خود به تنهایی در کنترل هزینه ها بسیار کارآمد است.

صرفه جویی در هزینه ها:

شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد اما دلیل این ادعا به این برمی گردد که در صورت عدم استفاده از دوربین های تشخیص حرکت، برای دستیابی به اهداف نظارتی خود نیاز به یک اپراتور داریم که لحظه به لحظه تغییرات صورت گرفته را نظارت کرده و کنترل نماید. بدون شک دستمزد این نیروی انسانی بصورت ماهیانه بسیار بالاتر از هزینه ای است که گاها در زمان خرید کالا به بهانه باصرفه بودن از این قابلیتها چشم پوشی می کنیم.

صرفه جویی در زمان :

بیشتر وقتها نظارت بر اموال جهت محافظت از ورود سارقین بیشترین انرژی را از کسبه سلب می ‌کند. بخوبی می دانیم عدم لزوم حضور فیزیکی در محل برای کنترل وقایع باعث صرفه جویی در زمان خواهد شد. با استفاده از دوربین های تشخیص حرکت، وقت کارفرما صرف اهداف بالاتری در شرکت خواهد شد. هوشمندی دستگاه به هنگام ضبط به موقع حوادث باعث می شود که در صورت وقوع رخدادها، طبق برنامه داده شده به آنها و همچنین تنظیمات انجام شده در دستگاه عمل شود. بنابراین کارایی شما بالاتر خواهد بود.

تنها ایراد دوربین های تشخیص حرکت

تمامی ابزارهای دست ساز دارای خطاهای دستوری و عملکردی هستند. فناوری تشخیص حرکت نیز از این امر مجزا نیست. یکی از معایب Motion Detection این است که در واقع دوربین ها در اصل حرکت در تصویر را تشخیص نمی دهند، بلکه تنها تغییرات در تصویر را تشخیص می دهند. به همین دلیل این دوربین ها، مستعد ایجاد آلارم های کاذب هستند. برای مثال؛ به هنگام عبور یک پشه یا جاندار غیرهدف دوربین آن را تغییر (حرکت) تشخیص داده و شروع به ضبط می کند.این خطا زمان و حجم بیشتری از دوربین و دستگاه انتقال تصویر را اشغال می کند. برای جلوگیری از این مشکل و پایین آوردن درصد این خطاها به محل نصب دوربین دقت بیشتری داشته باشید.

قیمت دوربین های تشخیص حرکت

دوربین های تشخیص حرکت دارای طراحی بسیار ساده و کاربردی هستند. ا دوربین های مذکور به خوبی می توانند نیازهای یک پروژه کوچک و یا متوسط را برطرف نمایند. خرید این نوع دوربین ها و یا کسب اطلاعات در مورد نصب این دوربین ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. لذا برای برطرف نمودن این مشکلات و برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید، استعلام قیمت و یا نصب دوربین مداربسته با همکاران فروشگاه اینترنتی هوبانو در بخش فروش، هماهنگی لازم را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید