وبلاگ

ویژگی های دوربین مداربسته با کیفیت

دوربین مداربسته با لنز ثابت

یک دوربین مداربسته با کیفیت، نقش بسزایی در تامین امنیت اماکن دارد. دوربین‌های مداربسته، با انواع امکانات مختلف در بازار عرضه می‌شوند و همین امر انتخاب یک دوربین خوب را مشکل کرده است. دوربین‌های مداربسته برای شرایط مختلف ساخته شده‌اند و توانایی‌های گوناگونی دارند. میزان کیفیت دوربین مداربسته، در ارتباط با سطحِ امنیتِ مورد نیاز کاربر تعیین می شود. دوربین های مداربسته را براساس نوع، در انواع دوربین آنالوگ، دوربین دام، دوربین Ip تحت شبکه، دوربین صنعتی، دوربین کوچک و … دسته‌بندی می‌کنند. در این مقاله به برخی ویژگی هایِ اساسی که تعیین کننده کیفیت دوربین مداربسته است پرداخته‌ایم.

زاویه دید و کیفیت تصویر دوربین

یک دوربین مداربسته مناسب، تصاویر را با وضوح و جزئیات بالا ثبت می‌کند. امروزه دیگر دوربین‌های مداربسته زیادی موجود است که تصاویر را به صورت‌های HD، ۴K و حتا UHD ضبط کرده و نمایش می دهند. رزولوشن دوربین هرچه بیشتر باشد، تصاویر وضوح بیشتری خواهند داشت. دوربین‌های مداربسته HD با داشتن رزولوشن ۱۰۸۰p، تصاویر بسیار با‌کیفیتی را ثبت می‌کنند.

زاویه دید نیز از عوامل بسیار تاثیرگذار در کیفیتِ ثبت تصویرِ دوربین است. فاصله کانونی لنز، عریض یا بسته بودنِ محدوده‌ی قابل ‌رصد را مشخص می‌کند. فاصله کانونی، در لنزهایِ وریفوکال قابل تنظیم است و در دوربین‌های موتورایز نیز به صورت فوکوس اتوماتیک عمل می‌کند.

ظاهر و اندازه دوربین، سازگار با محل نصب

دوربین‌های مداربسته را در اندازه های مختلف و با شکل‌های گوناگون می‌سازند. دوربین مناسب را باید با توجه به شرایط محیطی خریداری کرد و اگر لازم باشد پوشش مناسب را برای آن فراهم نمود. برخی دوربین‌ها، مثل دوربین دام، خودشان یک پوششِ محافظ گنبدی شکل دارند. دوربین مداربسته اگر برای فضای خارجی مورد استفاده باشد باید در برابر رطوبت و شرایط محیطی مقاوم باشد. همچنین، با توجه به محل نصب، اندازه مناسب برای دوربین مشخص می‌شود. ممکن است دوربین‌هایِ کوچک، چون توجه را کم تر به خود جلب می کنند، برای برخی اماکن مناسب‌تر باشند؛ یا برعکس، دوربین‌های بزرگ برای منصرف کردنِ سارقان، انتخاب بهتری باشند.

کنترل از راه دور

قابلیت کنترل دوربین از راه دور یکی از عوامل بسیار کاربردی در دوربین های مدابسته است. این قابلیت به شما اجازه نظارت و کنترل دوربین را از فواصل دور می‌دهد. در مدل های جدید دوربین مداربسته، شما می توانید از طریق اینترنت در هر کجا، تصاویر دوربین خود را مشاهده نمایید. این دوربین‌ها از طریق تلفن‌های هوشمند قابل کنترل هستند و تصاویر را در فضایی ابری (Cloud Storage) ذخیره می کنند.

پشتیبانی از فناوری وایرلس

ضبط بهترین کیفیت تصویر، اگر با قطع شدن کابل متوقف شود، فایده ای در بر نخواهد داشت. در دوربین مناسب، انتقال تصاویر معمولا از طریق وایرلس صورت می‌گیرد.

امکان حرکت دوربین

در بسیاری از موارد، دوربین‌ مداربسته لازم است که توان حرکت داشته باشد. دوربین های قابل حرکت، توسط اپراتور قابل تنظیم و چرخش هستند. از نمونه‌های شناخته شده این نوع دوربین، دوربین های PTZ است که قابلیت پَن تیلت و زوم را دارند.

سنسور تشخیص حرکت

از دیگر ویژگی های بالقوه سودمند دوربین‌های مداربسته، امکان تشخیص حرکت است. در این حالت، دوربین تنها زمانی به کار می‌افتد که حرکت در محیط شناسایی شود. این امکان بسیار کاربردی است و حجم تصاویر ذخیره شده را به میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهد. این قابلیت به ویژه برای دوربین های بدون برق و باتری‌خور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی مدل‌ها، سنسور تشخیص حرکت حتا می تواند سوژه مورد نظر را تعقیب کند.

انتقال صدای دو طرفه

از قابلیت های جدید دوربین‌های با‌کیفیت است که صدای محیط را ضبط کرده، یا با استفاده از میکروفن تعبیه شده در داخل دستگاه، پیام شما را پخش می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید