نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

آیا دزدگیر اماکن قابل هک شدن است؟

یکی از مسائل و پرسش هایِ مهمی که برای خریداران دوربین مداربسته پیش می آید، امکان هک شدن سیستم‌های نظارت تصویری است. هدف از تهیه دوربین مداربسته و سیستم دزدگیر، فراهم نمودن امنیت و جلوگیری از نفوذ غیر مجاز است، اما دوربین مداربسته ای که هک شود، خود می تواند مسائل امنیت زیادی را به دنبال داشته باشد. از این رو، با شناختنِ روش هایی که سارقان ممکن است برای هک دوربین استفاده کنند، می‌توان راه‌کارهایی برای مقابله اندیشید و ایمنی سیستم های نظارت تصویری را افزایش داد. اگر راه‌کارها و توصیه های ایمنی به دقت رعایت شوند، هک کردنِ دوربین مداربسته بسیار سخت خواهد شد و نگرانی چندانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

هک کردن چیست؟

به هر گونه دسترسی غیر مجاز و بدون اجازه به سیستم های نرم افزاری هک کردن گفته می شود. هک کردن ممکن است آسان و سریع یا بسیار پیچیده و دشوار باشد و حتی ناخواسته و در اثر اشتباه رخ دهد.

دوربین مداربسته چگونه هک می شود؟

دوربین های مداربسته چه تحت شبکه باشند و چه آنالوگ، به هر حال برای انتقالِ تصاویر به دستگاه DVR‌ و سیستم دزدگیر، به یک شبکه محلی نیاز خواهند داشت. به همین دلیل، دوربین مداربسته نیز مانند دیگر دستگاه‌هایی که بر بستر اینترنت و شبکه های کامپیوتری به فعالیت می پردازند، از یک آی پی برخوردار بوده و در نتیجه به روش هایی ممکن است هک شود.

هکرها با استفاده از حفره های امنیتی مختلف به سیستم های نظارت تصویری دسترسی می یابند. عمده ترین روش، دست یابی به اطلاعات و رمزهای ورودی کاربر است. هکرها این اطلاعات را از طریق دوربین یا روتر وایرلس به دست می آورند. اطلاعات آی پی دوربین، با استفاده از برخی نرم افزارها و موتورهای جست و جو، به دست آورده می شود؛ سپس اگر رمز سیستم مداربسته آسان باشد و یا رمز پیش فرض عوض نشده باشد، هکر به راحتی می تواند با جست و جوی فراگیر (Brute Force) رمز را حدس بزند. برای جلوگیری از چنین حمله هایی، باید سیستم دوربین به گونه ای تنظیم شده باشد که پس از چند بار وارد کردنِ رمز اشتباه، قفل شود. البته این شیوه‌ی دفاعی تنها در صورتی جواب‌گو است که هکر بخواهد برای نفوذ چندین بار رمز را امتحان کند.

دوربین هایی که تصاویرشان به صورت آنلاین و از راه دور قابل مشاهده است، بیشتر در معرض هک شدن قرار دارند. در این حالت، هکر با بهره گیری از یک رخنه امنیتیِ آنلاین اقدام به نفوذ می کند. به عنوان مثال، برخی سایت ها امکانِ انتقالِ تصاویر دوربین مداربسته را بدون نیاز به آی‌پی استاتیک ممکن کرده اند؛ با دسترسی به رمز عبور کاربر یا هک کردن این سایت ها، امکان مشاهده تصاویر تمام دوربین هایی که از این سرویس استفاده می کنند، فراهم خواهد شد.

از روش های دیگر هک دوربین، هک دستگاه مرکزی DVR یا NVR‌ است. احتمال هک از این روش بسیار پایین است، چون برندهای مطرح سازنده دستگاه‌های مرکزی، معمولا سطح امنیت بسیار بالایی را برای دستگاه خود ترتیب دیده اند.

برای پیشگیری از هک دوربین مداربسته چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟