وبلاگ

انواع حسگر دزدگیر اماکن

انواع حسگر دزدگیر اماکن

اگر برای خانه و محل کار خود یک سیستم دزگیر تمام عیار و همه فن حریف را در نظر دارید و می خواهید خیال تان از هر بابت نسبت به تأمین امنیت راحت باشد، باید از حسگرهای مختلف در سیستم امنیت اماکن استفاده کنید. عملکرد هر حسگر با توجه به نوع امنیت مورد نیاز برای محیط تعیین می شود. سنسورهای بهبود امنیت سیستم دزدگیر، هر کدام کارکرد و عملکرد خاصی دارند. در این مطلب، انواع حسگرها و سنسورهای دزدگیر اماکن معرفی شده اند.

حسگر مادون قرمز

سنسون های مادون قرمز پرتوهای مادون قرمز را در محیط منتشر  می کنند و بدین وسیله ورود غیرمجاز را تشخیص می دهند. سنسور پیروالکتریک به کار رفته در این دزدگیر، با دریافت اشعه IR فعال شده و علامت هشدار را به صدا در می آورد.

حسگر مایکروویو

سنسور مایکروویو نمونه ای از سنسورهای تشخیص حرکت است. این سنسور پرتوهای مایکروویو را در محیط منتشر می کند و از این طریق ورود غیر مجاز را تشخیص می دهد. این پرتوها کاملا بی خطر بوده و آسیبی برای افراد حاضر در محل پیش نمی آورد. این سنسورها محدوده گسترده ای را تحت پوشش قرار می دهند و ممکن است حتی بتوانند حرکت را از پشت دیوار نیز تشخیص دهند که در مواردی باعثِ به خطا روشن شدنِ آژیر می‌شود.

حسگرهای توموگرافی

از تکنولوژی های جدید در زمینه سنسورهایِ تشخیص در دزدگیرهای اماکن است که کمبود هایِ حسگرهایِ ماکروویو و مادون قرمز را پوشش داده است. شیوه عملکرد این سنسور بدین گونه است که محیط مدنظر تحت نظارتِ شبکه ای از روزن هایِ امواج رادیویی قرار می گیرد و به هر ترتیب که در این شبکه اختلالی به وجود آید، سیستم هشدار دزدگیر فعال خواهد شد.

حسگر فوتو الکتریک

حسگری که از نوع فوتو الکتریک باشد، نور مرئی یا نور نامرئی را در محیط منتشر می کند و سنسوری میزان تغییراتِ بازتابِ نور را بررسی می کند که در نتیجه سپرِ تشخیص دهنده نور ایجاد خواهد شد.

حسگرهای التراسونیک

سنسور التراسونیک براساس انعکاس صدا در محیط عمل می کند و این مزیت را دارد که می تواند اشیاء را با هر رنگ و شفافیتی تشخیص دهد و از این رو برای حفظ امنیت در محیط های پر گرد و خاک یا بخار گرفته کاربرد یافته و نقاط کور را هم تحت پوشش قرار می دهد.

این سنسور از حسگرهای مادون قرمز و مایکرویو حساس تر است و در نتیجه احتمال آژیر اشتباه هم بیشتر است.

حسگر شکستن شیشه

این حسگر وقتی صفحه یا شیشه ای شکسته شود به کار می افتد و به همین دلیل در نزدیکی پنجره ها و درهایِ شیشه ای نصب می شود. هر بار که شکستگی اتفاق می افتد، صدای شکستن و امواجِ التراسونیک و مادون قرمز در محیط منتشر می شود و این نوع از حسگر، معمولا همین موارد را تشخیص می دهد.

حسگرهای آهن ربایی

این نمونه از حسگر معمولا برای در و پنجره استفاده می شود و در صورتی که در یا پنجره باز و بسته شود، هشدار به کار می افتد. در حسگرهای آهن ربایی، یک بخش بر روی در یا پنجره و بخش دیگر بر روی قاب نصب می شود، که خاصیتِ آهن ربایی داشته و اثرِ کشیدن و حرکت دادن را تشخیص می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید