نماد سایت فروشگاه اینترنتی هوبانو

جلوگیری از سرقت دوربین مداربسته

جلوگیری از سرقت دوربین مداربسته

دوربین مداربسته برای جلوگیری از سرقت از ابزارهای بسیار کاربردی است، اما سارقان به روش های مختلف در صدد آسیب و تخریبِ دوربین های مداربسته هستند و خود دوربین نیز وسیله ای با ارزش محسوب می شود و ممکن است مورد سرقت قرار بگیرد. برای اینکه بتوانید امنیت دوربین مداربسته را تامین کنید باید به برخی نکات توجه داشته باشید و استانداردهای لازم را در این زمینه رعایت نمایید.در این مقاله ، با برخی نکات برای جلوگیری از سرقت دوربین مداربسته آشنا می شویم.

روش های جلوگیری از سرقت دوربین های CCTV

روش های مختلفی برای حفظ ایمنی دوربین های مداربسته وجود دارد. اغلب این روش ها پیش از نصب دوربین برنامه ریزی می شوند تا دوربین بتواند عملکرد مناسب را داشته باشد.

محل نصب دوربین

دوربین هایی که در فضای باز نصب می شوند عمدتاً بیشتر در معرض آسیب و دزدی قرار دارند. بدین خاطر، محل نصب دوربین بسیار مهم است. اصولاً توصیه می شود دوربین مداربسته را در فاصله ای مناسب و به دور از دسترس نصب کنید. از سوی دیگر، پایه دوربین نیز باید محکم باشد که به راحتی از جا کنده نشود.

باکس محافظ

استفاده از پوشش محافظ نیز یکی از راهکارهای عمده برای جلوگیری از آسیب به دوربین های مداربسته است. در این حالت، دوربین درون یک باکس یا صفحه محافظ قرار می گیرد تا از ضربه به دور باشد و بتواند تصاویر را به بهترین شکل ثبت و ضبط کند.

سنسورهای حفاظت از دوربین

همچنین، کاور محافظ دوربین را می توان به سنسورهای مختلف مجهز کرد تا در صورت اقدام برای باز کردن، آژیر هشدار به صدا در آید. سنسورهای محافظ معمولاً لرزش یا حرکت را تشخیص می دهند و در برخی موارد نیز از نوع حسگر مایکروویو بوده و به محض نزدیک شدن به دوربین هشدار می دهند. البته باید توجه داشت که حساسیت سنسور به درستی تنظیم شود تا از هشدار اشتباه پیشگیری شود.

استفاده از مدار لوپ نیز در پایه یا کاور دوربین می تواند از سرقت دوربین جلوگیری کند. در این حالت اگر سیم لوپ قطع یا بریده شود، آلارم هشدار به صدا در می آید.

استفاده از دوربین پشتیبان

می توان برای جلوگیری از سرقت، دوربین مداربسته را به کمک یک دوربین دیگر نیز حراست کرد. در این صورت دوربین های مختلف یکدیگر را تحت پوشش دارند و امکان سرقت دوربین به حداقل می رسد. اگر تعداد دوربین ها کم باشد، می توان دوربین پشتیبان را پنهان کرد تا به صورت نامحسوس ناظر دوربین دیگر باشد.

پیشگیری از سرقت و آسیب به دستگاه ضبط دوربین مداربسته

در محیط های داخلی نیز برای جلوگیری از سرقت یا تخریب دستگاه DVR یا NVR بهتر است اقداماتی انجام بگیرد.

معمولاً در شرکت ها و سازمان های بزرگ دستگاه DVR درون اتاق سرور یا اتاقک های مخصوص قرار می گیرد که فقط عده کمی به آن دسترسی دارند. در صورتی که قرار نیست دستگاه ضبط در اتاق مخصوصی باشد، حتماً آن را در محلی غیر قابل رویت قرار دهید و از رک یا نوعی پوششِ فلزیِ مقاوم استفاده کنید تا از تخریب و سرقتِ دستگاه جلوگیری شود.

در نهایت، از اطلاعات دستگاه ضبط نیز نسخه‌ای بک‌آپ تهیه کنید تا در صورت سرقت، به تصاویر دوربین ها دسترسی داشته باشید. از طریق سرور FTP به خوبی می توان از حافظه دستگاه نسخه ای پشتیبان فراهم نمود.