وبلاگ

سنسور تشخیص دهنده حرکت

سنسور تشخیص دهنده حرکت

در بسیاری از خانه های هوشمند و محیط های صنعتی و تجاری از تکنولوژی تشخیص حرکت استفاده می شود. استفاده از حسگر تشخیص حرکت، یک روش خوب برای جمع آوری اطلاعات محیطی است که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

سنسور تشخیص حرکت چه کاربردی دارد؟

حسگر حرکتی ابزاری الکتریکی برای تشخیص حرکت در محیط است. این حسگرها در سیستم های امنیتی کاربرد گسترده ای دارند و به صورت بی سیم طراحی می شوند تا با تشخیص کوچک ترین حرکت شروع به اعلام هشدار کنند و به شماره ی همراه برنامه ریزی شده در سیستم پیام بفرستند، یا حتا درب های خروجی را قفل کنند.

از دیگر کاربردهای سودمند حسگر حرکتی این است که می توان آن را به لامپِ روشناییِ ورودی، راه پله و پاگرد ساختمان وصل کرد تا تنها در صورت وجودِ حرکت لامپ روشن شود.

این حسگرها قابلیت اتصال به دوربین مداربسته را نیز دارند تا با فعال شدن هشدار، دوربین مداربسته هم روشن شود و عامل محرک شناسایی گردد.

سنسورهای حرکتی به صورت توکار و روکار و بر روی دیوار و سقف نصب می شوند و محدوده ی ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه را پوشش می دهند.

انواع سنسورهای آشکارساز حرکت

سنسور حرکتی با توجه به نشانه های منعکس شده از محیط، تشخیص می دهد که حرکتی در محیط انجام گرفته است. برای تشخیص انجام حرکت، حسگر ممکن است از نوع نوری، اولتراسونیک یا ماکروویو باشد.

سنسور حرکتی فعال

این حسگرها به طور مداوم امواج رادیویی را به محیط می فرستند و امواج بازگشتی را بررسی می کنند. در صورت بروز حرکت در محیط، الگوی یکنواخت امواج دچار اختلال می شود و حسگر فعال خواهد شد.

سنسور اولتراسونیک

در این سنسور امواج اولتراسونیک، یعنی امواجی که بلندتر از آستانه ی شنوایی انسان است، در محیط منتشر می شود و امواج بازگشتی مورد بررسی قرار می گیرد تا حرکت شناسایی شود.

سنسور منفعل مادون قرمز (PIR)

این سنسور مبتنی بر امواج مادون قرمز است و نسبت به گرمای بدن انسان و حیوان حساس است  و با تشخیص آن هشدارِ حسگر فعال می شود.

سنسور مایکروویو

از حسگر مایکروویو، امواجِ الکترومغناطیسیِ مایکرو ساطع می شود و بازتاب مورد بررسی قرار می گیرد. اگر در محیط حرکتی وجود داشته باشد زمانِ بازگشتِ امواج به سنسور با تاخیر همراه می شود و هشدار حسگر فعال خواهد شد.

سنسور حرکتی تصویری

در سنسور تصویری، پرتو لیزر در محیط منتشر است و اگر انسان یا حیوان از مقابل پرتو عبور کند حسگر فعال می شود.

فناوری تشخیص حرکت دوگانه

در این فناوری برای اثربخشی بیشتر از دو یا چند تکنولوژی مختلف بهره برده می شود.  مثلا حسگر مادون قرمز و حسگر مایکروویو همزمان به کار گرفته می شود.

تکنولوژی سنسورهای حرکتی به سوی هوشمندتر شدن پیش می رود تا الگوهای تکرار شونده تشخیص داده شود و میزان خطا و اشتباه به پایین تر حد ممکن برسد.

 

مزیت های استفاده از سنسور تشخیص حرکت

  • عدم نیاز به سیم کشی
  • نصب آسان و سریع
  • قابلیت جا به جایی
  • روشن شدن چراغ های یک محدوده و در نتیجه مصرف بهینه ی انرژی
  • کار با باتری و وابسته نبودن به انرژی برق
  • تشخیص حرکت در نور کم و زیاد
  • تشخیص کمترین میزان حرکت در محیط

 

دیدگاهتان را بنویسید